Alles onder één dak, maar het dak is het minst belangrijke

5 min

 

Alles onder één dak, maar het dak is het minst belangrijke

Bij kindcentra moet vooral geïnvesteerd worden in bruggen bouwen. En pas daarna in bouwstenen. Dat betoogt Peter Loonstra van Smart WorkPlace partner draaijer+partners in onderstaand blog.

Kindcentra, in welke vorm dan ook, zijn niet meer weg te denken uit Nederland. Deze gebouwen worden ontwikkeld met als doel ‘alles onder één dak’ te vestigen. Eigenlijk is dat dak het minst belangrijke. Er moet vooral geïnvesteerd worden in bruggen bouwen: Waarom en vervolgens hoe wil je (integraal) met je samenwerkingspartners gaan werken? Daarna volgen pas de bouwstenen.

Voor ons als adviseurs draait het niet om het gebouw, maar om de gebruikers. Het gaat erom dat zij zich prettig voelen en optimaal kunnen werken of leren. Met die integrale en inspirerende gedachte gaan we een stap verder om nóg meer aan te sluiten bij de wensen van de gebruiker. Wij zien vaak dat veel instellingen bij de ontwikkeling van een kindcentrum niet duidelijk een eigen en/of gezamenlijke visie scherp op het netvlies hebben. Daarnaast merken we op dat instellingen soms in hun eigen bubbel zitten. Het is onze taak om dit te doorbreken en te investeren in het voortraject, door het proces integraal aan te vliegen en belanghebbenden vroegtijdig te betrekken.

Bouwstenen

Hoe bepaal je de bouwstenen voor het ontwikkelen van een kindcentrum? Wij starten altijd van binnenuit met een programma van visie en ambitie: Wat wil de gebruiker en welke samenwerkingen moeten er plaatsvinden? Pas daarna kun je invulling geven aan het concept; aan de juiste combinatie van leren, zorg en beleving. Dat noemen wij het ‘Programma van Leren’. Zijn deze twee fases doorlopen, dan gaan we naar het Programma van Eisen met daarbij de prestaties. De muren en dat dak, die komen later wel.

draaijer+partners ondersteunt opdrachtgevers bij het formuleren van een Integraal Huisvestingsplan (IHP) of juist van de (onderwijs)visie en de vertaling van visie naar huisvesting. Ervaring met en kennis van scholen en kindcentra zorgt voor gedegen keuzes als het gaat om verbouw- en nieuwbouwprojecten. Juist de combinatie van verschillende expertises, van ervaring in het onderwijs, als leerkracht of IKC-directeur, tot ervaring in het daadwerkelijke gebruik en de exploitatie van onderwijsgebouwen, resulteert in huisvesting waar alle gebruikers zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

Samenwerken en communiceren

Steeds meer onderwijsinstellingen zoeken de samenwerking met andere partijen, passend bij de specifieke behoeften van de populatie. Het verschil in de diverse verschijningsvormen zit hem in de mate waarin wordt samengewerkt. Vaak gaat het om een onderwijsinstelling die in één gebouw samen werkt met kinderopvang en/of een peutergroep. Maar regelmatig zijn dat ook zorg gerelateerde organisaties, zoals consultatiebureaus, WIJ teams en logopediepraktijken.

Het is algemeen bekend dat samenwerken en ook nog synergie creëren zeer lastig is. Communicatie is van cruciaal belang, maar helaas gaat dat regelmatig mis. Zeker op het moment dat je intensiever met elkaar wilt samenwerken, is een door de entiteiten en besturen gedeelde visie voorwaardelijk voor het succes. Het waarom en hoe moet langdurig onderwerp van gesprek zijn geweest. Dat mag schuren, sterker nog: dat is zelfs nodig! Er zijn verschillende belangen en de wet- en regelgeving is ook nog niet altijd zover. Gelukkig knijpen veel gemeenten een oogje dichten stimuleren samenwerking juist, ondanks de wettelijke beperkingen.

Een belangrijke partner is dus de gemeente. Het is belangrijk dat zij met partners beleid ontwikkelt voor onderwijs, zorg en opvang. We zien echter heel vaak dat dit in het IHP te globaal is. We missen hierin concrete ambities. Ga in gesprek met de stakeholders en maak een IHP waarin het sociaal domein, opvang en onderwijs worden bevraagd over de gezamenlijke ambities rondom integraal samenwerken.

In de trajecten rondom kindcentra adviseren wij om de gemeente vroeg te betrekken en medeverantwoordelijk te maken. Dit zorgt vaak voor meer mogelijkheden. Door deze betrokkenheid in het voortraject rondom missie en visie loopt het vervolgtraject veel soepeler, bijvoorbeeld bij het opstellen van een Programma van Eisen. Er ontstaat synergie en een kindcentrum met meer functies voor kinderen en ouders, dan op voorhand werd gedacht.

De voordelen van een IKC

Je kunt je afvragen: als wet- en regelgeving nog niet zover is, waarom zou je dan willen starten met een IKC? Dit heeft vooral te maken met de voordelen voor kinderen, medewerkers en ouders. Naast het bieden van een ononderbroken ontwikkellijn op pedagogisch en didactisch vlak, biedt een IKC kansen voor een bredere ontwikkeling tijdens en ná schooltijd. Daarnaast geeft een IKC antwoord op maatschappelijke ontwikkelingen, zoals tweeverdieners die hun kinderen op één plek willen onderbrengen of kinderen waarvan het niet vanzelfsprekend is dat ze zich optimaal ontwikkelen. Wat het kind nodig heeft staat centraal en de ontwikkelbehoefte van het kind in relatie tot de ouders is leidend. Op basis van de populatie zie je IKC’s differentiëren en bewuste keuzes maken, geen IKC is gelijk. Deze ziet er in een achterstandswijk inhoudelijk anders uit dan die in een Vinex-wijk.

Groot voordeel van integraal werken is dat de pedagogisch medewerkers ook in het onderwijs kunnen werken. Zeker door extra werkdrukgelden en door gelden die beschikbaar zijn vanwege het coronavirus zien we een enorme groei van pedagogisch medewerkers in het onderwijs.

Het is een leuke uitdaging om huisvesting zo in te richten, dat een optimale combinatie ontstaat van onderwijs, opvang en zorg en wellicht andere instellingen uit het sociaal domein.

Peter Loonstra is onlangs begonnen bij draaijer+partners als senior huisvestingsadviseur en neemt 20 jaar ervaring in het onderwijs mee; als leerkracht, directeur, zzp’er en als voormalig lid van de kennistafel Pact voor Kindcentra.

Delen:

Meer onderwijs

Leer alles over akoestiek

Leer alles over akoestiek

dinsdag 3 september

Akoestiek is een elementair aspect bij het creëren van een gezonde, comfortabele en productieve werkplek. Leer tijdens ...

Lees meer

Samen duurzaam en sociaal innoveren

Samen duurzaam en sociaal innoveren

vrijdag 14 juni

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wil nieuwe connecties bevorderen in onderzoek, onderwijs en maatschappelijke invloed. ...

Lees meer

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

woensdag 30 augustus

'Managers van Morgen' vullen managementrollen (lijn-, project- en programmamanagement) in de werkomgeving in bij maatschappelijke ...

Lees meer

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

dinsdag 11 juli

Ptg advies en ROC Nijmegen hebben een nieuw strategisch huisvestingsplan gemaakt. Elke Oegema bespreekt haar visie op het ...

Lees meer

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

woensdag 19 april

In verband met wisselende leerlingenaantallen op het Charlemagne College Eijkhagen wordt er bij de nieuwbouw rekening ...

Lees meer

<span>Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’</span>

Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’

dinsdag 17 januari

Op 6 maart 2023 organiseren ptg advies en Smart WorkPlace een interactieve en hybride Round Table over digitaal toetsen ...

Lees meer

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 14 juli

‘Organisaties ondersteunen met de coördinatie en uitvoering van het facilitair en huisvesting management door ...

Lees meer

Aftermovie Campus Day 2022

Aftermovie Campus Day 2022

donderdag 7 juli

Uitdagingen als de groei in aantal studenten en onderzoek, de onzekerheden en hoe zou een universiteit en campus er nu en ...

Lees meer

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische tandem

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische ...

maandag 27 juni

De Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit Maastricht sloten een overeenkomst voor onderwijs en onderzoek. Daarmee ...

Lees meer

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

vrijdag 24 juni

Scenarioplanning kan bijdragen aan het formuleren van beleid voor een toekomstbestendige campus. Hoe? Dat leggen Pity Jongens ...

Lees meer

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

dinsdag 21 juni

De campus is een uniek ecosysteem voor kennis en innovatie, waar ruimte is voor groen, waterberging, biodiversiteit en rust. ...

Lees meer

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

donderdag 16 juni

De meerwaarde van de campus is tijdens en na COVID heel duidelijk geworden. Dat stellen Monique Arkesteijn (links) ...

Lees meer

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

dinsdag 14 juni

Als Nederland hebben we allemaal belang bij goed functionerende science parken, campussen & innovatie districten. Maar ...

Lees meer

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

dinsdag 7 juni

Hoe ziet de werkomgeving van de toekomst eruit en wat merken eindgebruikers zoals docenten en studenten daarvan? Smart WorkPlace ...

Lees meer

<span>University 4.0: de campus van de toekomst</span>

University 4.0: de campus van de toekomst

woensdag 25 mei

Hoe ziet de campus van de toekomst eruit? Walter Baets vertelt erover tijdens Campus Day op 28 juni in Delft. 

Lees meer

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ontwikkeling

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ...

woensdag 2 maart

Vanaf 1 maart heeft dankzij de STAP subsidie bijna iedereen in Nederland recht op een scholingsvoucher van maximaal €1000,-. ...

Lees meer

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van 10 maart?

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van ...

donderdag 24 februari

Op 10 maart start de derde editie van de opleiding workplace management in 6 dagdelen. De inschrijving loopt hard, ...

Lees meer

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

woensdag 9 februari

In 2030 moeten alle activiteiten op en vanaf de Campus TU Delft CO2-neutraal, circulair en klimaatadaptief zijn. De vorderingen ...

Lees meer

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in Rotterdam-Zuid

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in ...

donderdag 3 februari

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen hebben een intentieverklaring getekend om op het Charloisse Hoofd aan de Maashaven ...

Lees meer

<span>Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met de opleiding workplace management in 6 dagen!</span>

Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met ...

dinsdag 26 oktober

Het ontwikkelen en aantrekken van talent is één van de speerpunten van management en HR afdelingen. Maar hoe ...

Lees meer

Terug naar boven