Zoom roept medewerkers terug naar kantoor
Videoconferentiebedrijf Zoom zegt dat degenen die binnen 80 kilometer van een locatie wonen, twee dagen per week moeten verschijnen.
Een woordvoerder van Zoom geeft aan dat een "hybride aanpak" het effectiefst is voor Zoom, "omdat we daarmee in een betere positie zal zijn om onze eigen technologieën te gebruiken, te blijven innoveren en onze wereldwijde klanten te ondersteunen".
Moeite met groei
Zoom zelf heeft moeite om te blijven groeien in een post-pandemische wereld. Terwijl de aandelenkoers van maart tot oktober 2020 vervijfvoudigde, heeft het aandeel zich sindsdien teruggetrokken tot pre-pandemische niveaus. Om de groei nieuw leven in te blazen, ontwikkelt Zoom een breder pakket softwaretools voor grote bedrijven, waaronder samenwerkingsproducten op kantoor. Het heeft geïnvesteerd in startup Anthropic om kunstmatige intelligentie op te nemen in zijn software voor het beheren en automatiseren van klantenserviceverzoeken.
Hoewel veel CEO's hun werknemers vijf dagen per week terug willen, "denk ik dat het hybride werk zal blijven", zei CEO Eric Yuan tijdens een inkomensgesprek in mei. "Ik denk dat hybride werk ons een andere enorme kans biedt."
Amerika en Nederland
Toch zijn er veel grote verschillen te zien tussen Amerika en haar bedrijfsleven en dat van Nederland. In de VS werkte in juli zo'n 12 procent van de mensen volledig thuis, terwijl 29 procent deels op kantoor en deels thuis werkte. In Nederland werkte in 2022 nog 45 procent van de mensen gedeeltelijk thuis. Voor de pandemie was dat zo'n 37 procent. In Amerika is de aanpak om mensen naar kantoor te krijgen al snel omgezet naar een verplichting opleggen. De afgelopen maanden lieten Google, Amazon en Disney het volledig thuiswerken al los.
Dit is in Nederland ook een veel besproken punt. Toch zien we hier ook een duidelijk tegengeluid. In het Opiniestuk van Yvet Brummelhuis en Bart van Roekel schenen zij al een licht op het verschil tussen Amerika en Nederland. "We vragen ons af waarom je medewerkers überhaupt op kantoor wil hebben? Is dat het doel? Een medewerker die op kantoor zit? En dan? Dan is het geloof dat de verbinding en intimiteit als een magisch wonder terug als vanouds zijn. Of voelen de een paar jaar geleden gemaakte investeringen in huisvesting ineens niet als een desinvestering. Of denken we voorbereid te zijn op de nieuwe werkelijkheid anno 2025 waarin de manager nu eenmaal weer verwacht dat een medewerker op kantoor aanwezig is. Net als nu gebeurt in Amerika."
Benieuwd naar de oplossingen en denkwijze die we juist wél moeten toepassen volgens Yvet en Bart? Lees hun opiniestuk hier.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...