Van monumentaal pand naar werkplek

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem in Kampen.
Je zou maar in een monumentaal pand werken aan de rand van de historische binnenstad van Kampen. Voor Kees Schouten en Jan Hidding van IJsselheem is dat dagelijkse kost. Al is er in dat pand vorig jaar wel iets bijzonders met de bovenste verdieping gebeurd. Na een grote verbouwing is er een nieuwe, moderne werkvloer gecreëerd voor het ondersteunend personeel van deze zorginstelling. En die werkomgeving heeft AENC voorzien van alle audiovisuele gemakken en oplossingen voor werkplek- en ruimtereservering.
De uitdaging
Kees, functioneel beheerder ICT bij IJsselheem, vertelt dat sinds de terugkeer naar kantoor de opvatting bij IJsselheem is geworden: stil werken doe je thuis. Op kantoor kom je om te ontmoeten, in de vorm van vergaderen en samenwerken. Met dat idee zijn de verschillende ruimtes ingericht, ook op audiovisueel gebied. Om binding te houden met de organisatie is de afdeling zo ontworpen dat alles gericht is op ontmoeten. Naast de wens om MS Teams Rooms te gebruiken voor vergaderoplossingen en werkplekreservering te realiseren, is toen de behoefte aan een systeem voor ruimtereservering ontstaan.
Creatieve brainstormruimte
Lopend door de gang valt één ruimte gelijk op door zijn originele inrichting. In de brainstormruimte vind je geen tafels en stoelen, maar krukjes, poefjes en mooi gestoffeerde skippyballen. AENC heeft hier een groot gematteerd whiteboard met beamer geïnstalleerd, waardoor je makkelijk iets bij een presentatie kunt schrijven. Een mooie combinatie van analoog en digitaal. De inrichting nodigt uit tot snel naar het bord lopen zodat vergaderingen niet te statisch worden. Precies zoals het bedoeld was, aldus Kees, in deze ruimte vinden creatieve brown paper-, brainstormsessies en evaluaties plaats. Via een Bring Your Own Device (BYOD)-oplossing kun je het scherm van de eigen laptop delen.
Reserveer en check in op je werkplek
In verschillende ruimtes zijn werkplekken gecreëerd die te reserveren zijn via de software van GoBright. Op elk bureau zit een NFC-tag waar je op kunt inchecken met de GoBright-app op je telefoon. Op de afdeling zijn 70 werkplekken beschikbaar voor ongeveer 120 collega’s dus op dinsdag en donderdag is het echt nodig dat je reserveert, aldus Kees. Ook zijn er altijd 8 plekken die alleen op het moment zelf en niet vanuit huis te reserveren zijn. Dus mocht je het vooraf vergeten zijn of je dag anders lopen, heb je toch gegarandeerd een plek om te werken, mits je op tijd bent. Ook zijn er nog een aantal aanlandplekken.
Narrowcasting op de servicedesk
Zelfs op de servicedesk heeft AENC een rol gespeeld. Hoog aan de muur hangt een scherm met narrowcasting-software, ook van GoBright. Deze gaat gebruikt worden voor het weergeven van openstaande tickets. Het dashboard hiervoor is nog in de maak dus op dit moment komen interne mededelingen en het weerbericht op het scherm voorbij. Allemaal vormgegeven in de huisstijl van IJsselheem en eenvoudig zelf te bedienen.
Benieuwd naar de volledige case? Lees hier het volledige verhaal van IJsselheem en AENC.