De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

3 min

 

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Bij het transformeren en vernieuwen van het kantoor post-corona moeten organisaties ook aandacht besteden aan wat de werknemer wil. Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO zette het op een rij.

Het coronavirus heeft lopende ontwikkelingen met betrekking tot andere, hybride manieren van werken in een stroomversnelling gebracht. Organisaties gaan inzien dat de rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk drastisch verandert. Deze ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven een ongelofelijke kans om te transformeren en te vernieuwen. Maar wat wil de werknemer in deze?

De coronaperiode heeft laten zien dat werknemers ook vanuit huis kunnen werken. Waarom zouden werknemers in de toekomst dan nog naar kantoor willen komen? Is een kantoor in de toekomst nog wel nodig? En wat wordt de rol van het kantoor als dit toch nog wenselijk blijkt te zijn? Er wordt gesproken over het kantoor als clubhuis van de organisatie. Het kantoor als ontmoetingsplek die samenwerken optimaal ondersteunt, maar waar je niet meer de hele dag individuele bureauwerkzaamheden uitvoert; die werkzaamheden kun je immers ook vanuit huis doen. Het is belangrijk dat organisaties het belang van menselijke connecties blijven herkennen en daar hun werknemers met goede kantoorhuisvesting in ondersteunen.

En toch … uit onderzoek blijkt dat werknemers niet alleen de spontane ontmoeting en interactie missen tijdens het thuiswerken. Ze missen ook een plek waar ze ongestoord kunnen werken zonder dat de kinderen of partner om aandacht vragen. Of ze missen een plek waar ze juist ‘gestoord’ kunnen worden door collega’s, omdat thuiswerken ook maar zo eenzaam is.

Wanneer we de coronacrisis achter ons hebben gelaten en we weer naar kantoor mogen, zullen we voor andere activiteiten naar kantoor gaan dan voorheen. Luisteren naar de wensen en eisen van de eigen werknemers is cruciaal om daar op een goede manier met de huisvesting en andere faciliteiten op in te kunnen spelen. Middels een klantreis, ook wel genoemd, onderzoeken we samen met organisaties de behoeften van verschillende klanten zoals werknemers, maar ook andere gebruikers van kantoorhuisvesting zoals bezoekers en samenwerkingspartners.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Elk type klant heeft andere behoeften en maakt een andere klantreis. Aan de hand van een klantreis, wordt per type klant bepaald wat de belangrijkste touchpoints zijn voor dat type klant en waar je als organisatie het verschil kunt maken. Met deze werkwijze verbeelden/visualiseren we als het ware het werkconcept voor de organisatie en eventueel de dienstverlening.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Sommige organisaties lijken daarin te vergeten dat de belangrijkste klant van hun organisatie de werknemer zelf is. Werknemers leveren namelijk de kwaliteit en waarde van de organisatie. Aandacht voor een optimale werknemersreis levert daarom veel op. Een kantooromgeving die past bij de behoefte van de werknemers trekt jong talent aan (#aantrekkelijk werkgeverschap), vermindert het verloop en verzuim en ondersteunt indirect het succes van de organisatie. Met een schaarste aan talenten is vrijwel elke organisatie gedwongen te investeren in een goede klantreis waarmee een optimale ervaring wordt gecreëerd.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Werknemers zijn vanuit huis veel meer op zichtzelf aangewezen. Juist nu is het belangrijk om aandacht te schenken aan de veranderende klantreis en bijbehorende werknemerservaring; hoe zorg je ervoor dat werknemers betrokken en gemotiveerd blijven vanuit huis? Hoe zorg je ervoor dat werknemers het gevoel behouden onderdeel van een organisatie te zijn? En hoe voorkom je eilandjes binnen de organisatie? Indien het verstrekken van een laptop en het verlenen van toestemming om thuis te werken het enige is dat een bedrijf of organisatie initieert, wordt een cruciaal moment gemist om de werknemerservaring aan te pakken.

Delen:

Meer nieuws

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel zijn om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Terug naar boven