Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza
Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering? Smart WorkPlace partner SUB – Sustainable Boost legt in een whitepaper uit hoe je een verantwoorde pizza samenstelt.
Hét duurzaamheidsvraagstuk ‘Waar moet ik beginnen?’
Veel directeuren & (facilitaire/inkoop) managers met duurzaamheidsambities zoeken een startpunt om tot concrete maatregelen en plannen te komen. Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering. Jeroen Zonneveld van SUB – Sustainable Boost deelt in een whitepaper negen principes voor een duurzame bedrijfsvoering vol impact, kennis en ervaring en gaat dieper in op de ingrediënten van een verantwoorde pizza.
Ingrediënt 1: Toon Leiderschap
Zichtbaarheid, menselijkheid en het hebben van visie zijn belangrijk voor goed leiderschap.
- Welke duurzame boodschap wil je als organisatie uitdragen?
- Ondersteunt het topmanagement duurzame ontwikkeling en ziet het de meerwaarde ervan?
- Zijn medewerkers op de werkvloer vanaf het begin (actief) betrokken bij de duurzaamheidsambities?
- Hoe geloofwaardig en betrouwbaar ben je als organisatie? Handel je naar wat je zegt en waar je voor staat?
Gebruik hiervoor een Manifest.
Ingrediënt 2: Bepaal duurzaamheidsambities
Droom groot en zorg voor ambitieuze, inspirerende doelen.
- Waar wil je als organisatie naar toe groeien op duurzaamheid?
- Wat zijn relevante maatschappelijke vraagstukken voor jouw organisatie, wat is precies het probleem en hoe kan je hier aan bijdragen?
- Komen de doelen voor uit de visie en identiteit van jouw organisatie?
- Welke focus Sustainable Development Goals (SDG’s) passen bij de kernwaarden van je organisatie?
- Sluiten de doelen aan bij de verwachtingen van je stakeholders?
- Welke impact wil je over een periode van 4 à 5 jaar bereikt hebben?
- Is de strategische visie en koers op duurzaamheid geformuleerd?
Gebruik hiervoor een Sustainable Statement.
Ingrediënt 3: Maak een actieplan en start
Een doel zonder een plan is alleen maar een wens.
- Zijn alle doelen vertaald naar concrete maatregelen en acties?
- Hoe ziet de planning eruit per activiteit of cluster activiteiten?
- Dragen de plannen bij aan één of meer van de SDG’s?
- Is er bij het opstellen van het actieplan gewerkt aan draagvlak?
- Zijn alle acties en maatregelen concreet omschreven, geprioriteerd en gekoppeld aan een tijdspad en een actiehouder.
- Wat is de doorlooptijd van het actieplan?
Gebruik hiervoor een SUB Barometer.
Ingrediënt 4: Maak een (nul)meting
Weet waar je staat op het gebied van duurzaamheid.
- Wat is de scope van je (nul)meting?
- Op welke duurzaamheidsaspecten wil je je richten?
- Aan de hand van welke indicatoren ga je meten en rapporteren?
- Kan je de prestatie-indicatoren benchmarken met andere kengetallen?
- Door wie wordt de (nul)meting uitgevoerd?
Gebruik hiervoor een Sustainable Footprint.
Ingrediënt 5: Betrek de gehele organisatie
Motiveer je medewerkers door ze te enthousiasmeren voor duurzaamheid.
- Zijn medewerkers continue geïnformeerd over de voortgang?
- Is er geïnvesteerd in bewustwording, kennis en vaardigheden?
- Is een kerngroep vanuit de organisatie vanaf het begin betrokken bij het uitdragen en concretiseren van duurzaamheidsambities?
- Hoe betrek je medewerkers (actief) bij het veranderingsproces?
- Op welke wijze nodig je medewerkers uit om zelf met ideeën te komen?
- Met welke middelen maak je zowel binnen als buiten je organisatie periodiek behaalde resultaten zichtbaar?
Gebruik hiervoor een SDG-Masterclass.
Ingrediënt 6: Zoek de dialoog met stakeholders
Alleen ga je snel, samen kom je verder.
- Zijn interne en externe stakeholders bekend met de duurzame doelen?
- Zijn de stakeholders bekend die met elkaar SDG-impact kunnen vergroten?
- Is de dialoog gezocht met stakeholders om: bewustwording, kennisdeling, ketensamenwerking en ontstaan van partnerschappen te stimuleren?
- Hoe creëer je SDG-impact en win-win situaties voor alle stakeholders?
Gebruik hiervoor Dialoogsessies.
Ingrediënt 7: Formuleer concrete doelen
Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.
- Zijn concrete doelen geformuleerd voor de impact die je over 4 à 5 jaar wilt bereiken? En is voor ieder doel de koppeling gemaakt met de SDG’s?
- Is bepaalt hoe je communiceert over je bijdrage aan deze maatschappelijke uitdagingen? En hoe je dit SMART, geloofwaardig en transparant doet?
- Bepaal met welke middelen periodiek de voortgang inzichtelijk gemaakt?
Gebruik hiervoor een SUB-Dashboard.
Ingrediënt 8: Communiceer duurzame bedrijfsvoering
Versterk je imago, door je maatschappelijke betekenis tot leven te brengen.
- Hoe zorg je voor bekendheid voor je duurzame prestaties?
- Hoe werf je deelnemers/klanten/ambassadeurs om SDG-impact te vergroten?
- Wat is het aansprekende verhaal dat inspireert, verbind en je imago versterkt?
- Hoe ga je communiceren om je beoogde doelgroepen te bereiken?
- Hoe voorkom je beschuldigingen van ‘green washing’?
Gebruik hiervoor Verslagleggingen.
Ingrediënt 9: Monitor en evalueer de resultaten
Op weg naar een excellente bedrijfsvoering vol impact.
- Hoe wordt toezicht gehouden op de kwaliteit van de uitvoering?
- Hoe wordt de evaluatie uitgevoerd en de impact gemeten? Met welke methode?
- Door wie wordt de evaluatie uitgevoerd?
- Op welke wijze richt jouw organisatie een leerproces in?
- Hoe ziet de verantwoording van resultaten naar derden eruit?
Gebruik hiervoor een Sustainable Paspoort.
De whitepaper is hier te downloaden.
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...