Met SDG 3 een Happy & Healthy impact!
Hoe maak je Sustainable Development Goal 3 – Good health & Well-being – toepasbaar en meetbaar voor je organisatie? Babs Mammen van Smart Workplace partner SUB-Sustainable Boost legt het graag uit.
Waarom van belang?
SDG 3 is opgesteld om goede gezondheid te verzekeren en welvaart te promoten voor alle leeftijden. Zonder goede gezondheid kan er geen duurzame ontwikkeling plaatsvinden. Ieder jaar sterven er zes miljoen kinderen voor hun vijfde levensjaar. Moedersterfte is de afgelopen jaren al flink gedaald, maar ook hier kunnen nog stappen in worden gezet. Er moet een einde komen aan epidemieën zoals HIV/aids, tuberculose, malaria, corona en andere tropische ziekten. Ook willen de Verenigde Naties meer bewustzijn creëren op het gebied van consumeren en verkeer. Hoe kan jouw organisatie bijdrage leveren aan een betere gezondheid en welzijn?
Als organisaties vertellen over hun bijdrage aan duurzaamheid is dit meestal vanuit losse initiatieven. Om een versnelling te maken is het noodzakelijk om vanuit een brede integrale ambitie met duurzaamheid aan de slag te gaan. De Sustainable Development Goals (SDG’s) ook wel ‘Global Goals’ of werelddoelen genoemd, moeten ervoor zorgen dat onze wereld een betere plek wordt om op te leven. Voor iedereen! De bedoeling is dat al die doelen in 2030 wereldwijd gerealiseerd zijn. De SDG’s zijn zeventien doelen voor duurzaamheid, armoede, onderwijs en klimaatcrisis, die in 2015 zijn opgesteld door de Verenigde Naties. Ze zijn allemaal van belang voor een Happy & Healthy impact!
Om bijdrage te leveren aan SDG 3 – Good health & Well-being – kun je facilitaire processen duurzamer en gezonder inrichten. Op deze manier creëer je als organisatie een gezonde en betekenisvolle werkomgeving voor medewerkers.
Inkoop en SDG 3
Inkoop speelt een zeer belangrijke rol in het realiseren van een passende en stimulerende werkomgeving. De mate van productiviteit van gebouwgebruikers wordt voor 25-55 procent bepaald door de werkomgeving. Zo kun je met jouw inkoopbeleid employee benefits creëren. Dit zijn voordelen die naast loon en salaris worden gegeven aan werknemers. Denk hierbij aan collectieve zorgverzekeringen en personeelsverzekeringen. Maar ook aan fietsen die je voor werknemers kunt aanschaffen middels het fietsplan.
Beweging stimuleren door duurzaam facility management
Door meer lichamelijke beweging op de werkvloer stijgt de productiviteit met meer dan twaalf procent. Zo zou je bijvoorbeeld een daily standup kunnen doen. Met nudging kun je werknemers onbewust gezondere keuzes laten maken door een laagdrempelig gezonder alternatief te bieden. Bijvoorbeeld het nemen van de trap in plaats van de lift. Ook stabureaus en de mogelijkheid tot sporten dragen bij aan een verbeterde productiviteit. Hierbij zou je gebruik kunnen maken van de werkkostenregeling (WKR).
Duurzame catering
Voert jouw organisatie een actief beleid op gezonde voeding met haar eigen catering faciliteit en/of in samenwerking met haar cateraar? Uit onderzoek blijkt dat dit zorgt voor medewerkers die zich energieker, gelukkiger en gezonder voelen en dat dit een verbeterde productiviteit oplevert van meer dan 45 procent. Ook zou je jouw restaurant duurzamer kunnen maken door lokale of fair trade producten in te kopen. Nudging kun je ook in restaurants toepassen. Dit doe je door gezonder eten beter in beeld te brengen en aantrekkelijker vorm te geven.
Facilitaire maatregelen die een bijdrage leveren aan SDG 3
Naast inkoop en lichamelijke beweging kun je meerdere maatregelen doorvoeren om bijdragen te leveren aan SDG 3. Zo kun je facilitaire producten en diensten afnemen bij Social Enterprise organisaties. Ook draagt het naleven van de AVG Privacywet en locatieonafhankelijk werken bij aan een verbeterd welzijn van jouw medewerkers.
Voor het behalen van deze doelen is de inzet van organisaties groot belang. Dit betekent concreet dat organisaties de SDG’s moeten integreren in hun strategie én in hun bedrijfsvoering en dat zij daarover moeten gaan rapporteren.
In dit filmpje laten wij jou kennis maken met SDG 3 ‘Gezondheid en Welzijn’ en maken wij de vertaalslag van mondiale doelen naar concrete voorbeelden om direct toe te passen in jouw organisatie.
Hoe kun je dit meetbaar maken?
Met de SUB Barometer helpen wij organisaties om inzicht te krijgen in het duurzaamheidsprofiel van hun facilitaire bedrijfsvoering en de vertaalslag te maken van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen. Maatregelen die direct verwerkt kunnen worden tot (inkoop) actieplannen. Wij helpen graag bij het invullen van de SUB barometer en het verzilveren van duurzaamheidsambities. Wil je weten hoe goed jouw organisatie op weg is naar invulling van de 17 SDG’s? Doe de gratis 0-meting!
Het SUB-Dashboard (online-tool) maakt met concrete doelen SDG-impact zichtbaar. De kracht ligt in het maken van de vertaalslag van jouw duurzaamheidsambities naar meetbare brede doelen (KPI’s) en deze te koppelen aan SDG-indicatoren. Aan de hand van twee (digitale) sessies stellen we samen het dashboard samen. Je ambitie reikt mogelijk tot 2030, maar concrete doelen maak je voor een periode van maximaal drie tot vier jaar. Het dashboard maakt het mogelijk om periodiek te communiceren over de voortgang van duurzaamheidsprestaties en SDG-impact. Dit zorgt voor focus binnen je organisatie en maakt het accountable naar interne en externe stakeholders. Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.
Het communiceren over je bijdrage aan Happy & Healthy uitdagingen is een kans om als organisatie je imago en merk te versterken. Je geloofwaardigheid wordt bepaald door je transparantie. Het online SUB-Dashboard kan met een export gebruikt worden voor interne en externe communicatieuitingen. De quickscan is hier te downloaden.
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards
zondag 12 november
Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen ...