De impact van hybride werken op mobiliteitsoverwegingen
Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Dat is de stellige overtuiging van Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO.
Begin 2020 waren de snelwegen niet alleen in het weekend maar ook door de weeks nagenoeg leeg. De coronacrisis zorgde ervoor dat velen van de een op de andere dag thuis gingen werken en ’s ochtend en ‘s avonds niet meer in de file hoefden te gaan staan. Daar waar organisaties aangaven velen jaren nodig te hebben om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen gaan werken, werd alles op alles gezet om dat ineens in een paar dagen tijd te realiseren.
De rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk is daarmee in een ander daglicht komen te staan. De coronacrisis heeft laten zien dat werken vanaf een andere locatie ook goed mogelijk is. Organisaties vragen zich direct af wat de impact hiervan is op hun vastgoed. Is er nog wel behoefte aan kantoorhuisvesting in de toekomst? En wat is die behoefte? Waar de ene organisatie thuiswerken tot de norm verheft, geeft de andere organisatie extra aandacht om de kantooromgeving aantrekkelijk te houden zodat het kantoor het hart van de organisatie blijft.
Een versnelde popularisering van dgitaal, plaats- en tijdonafhankelijk werken?
Ondanks een versnelde popularisering van het thuiswerken, zijn er ook nadelen aan verbonden. Doordat ineens altijd en overal gewerkt kan worden hebben medewerkers het gevoel altijd ‘aan te staan’. De grens tussen werk en privé vervaagt. Daarnaast vraagt het digitaal werken en vergaderen veel meer van ons brein dan dat een fysiek overleg dat doet en kan niet elke thuiswerkplek als goede Arbo-conforme plek worden bestempeld. Er zijn steeds meer signalen dat na de coronacrisis medewerkers graag terugkeren naar kantoor. Tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen zag je dit direct terug in de omgeving. De snelwegen raakte weer voller en daar waar het kon werkte men weer graag een paar dagen op kantoor.
Het sociale aspect speelt daarbij een belangrijke rol. Het praatje met collega’s bij de koffieautomaat is een aspect dat veel wordt gemist bij het thuiswerken.
Desalniettemin wordt ook na de coronacrisis mogelijk meer thuisgewerkt dan voorheen. De keuze tussen thuis of op kantoor werken wordt meer afhankelijk van de activiteiten die een medewerker verwacht te gaan doen gedurende die dag. Sommige activiteiten lenen zich goed om thuis uit te voeren. Voor andere activiteiten is (samen)werken op kantoor wenselijk. HEVO identificeert daarin zes categorieën werkzaamheden:
- Productie (individuele bureau)werkzaamheden
- Elkaar informeren
- Beslissingen nemen
- Oplossingen zoeken
- Persoonlijk (informeel) contact
- Leren en ontwikkelen
1, 2 en 3 kunnen prima thuis. Dat is effectiever en efficiënter omdat men ongestoord en tijd- en plaats onafhankelijk kan werken. Activiteiten 4, 5 en 6 doen we liever op kantoor, het liefst samen in een fysieke ruimte. Deze activiteiten vragen interactie.
Geen ochtend- en avondspits meer?
Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Waarom zouden we immers in de file gaan staan als we ook eerst een paar uurtjes vanuit huis kunnen werken? Mogelijk dat de hoeveelheid reisbewegingen in zijn algemeenheid zal afnemen. Het digitaal ontmoeten heeft zijn effectiviteit immers bewezen en plaatst de locatie van de kantoorhuisvesting van een organisatie in een ander perspectief. Tegelijkertijd is de herwaardering van een andere soort mobiliteit, namelijk een wandeling tijdens de lunchpauze, enorm toegenomen.
Tot slot
Dat de coronacrisis impact heeft op onze manier van (samen)werken en daarmee op de mobiliteitsoverwegingen lijdt geen twijfel. Het is echter moeilijk op deze korte termijn te bepalen wat die impact precies gaat zijn. Mensen blijven immers gewoontedieren en vallen al snel terug in oude gewoontes als de omstandigheden dat toelaten. Neem daarom als organisatie zijnde op de korte termijn geen overhaaste beslissingen op basis van emotie en geluiden uit de markt, geen enkele organisatie is hetzelfde!
Meer weten? Vraag het aan Kim Vermeulen, adviseur werken bij HEVO.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...