DigiTable ‘100% huurder na corona’ (2/4)
Wat gaat de impact zijn van corona op de het kantoor van de toekomst? Daarover organiseerden Smart WorkPlace en Solved de DigiTable ‘100% huurder na corona’. In dit artikel aandacht voor de tweede stelling.
Stelling 2. Nu het kantoor aanpakken is onverstandig, er is geen budget hiervoor in deze economische tijd. Bovendien is alles zo onzeker, we kunnen beter een jaar wachten.
Saskia Siegers (zie openingsfoto) is het van harte eens met de stelling. “Als ik naar onze eigen situatie kijk, zie ik dat we in januari 2020 volop in een merger zaten, die door corona maandenlang vertraging opliep. Pas nu wordt het weer opgepakt. Ik zie dat er in de organisatie teveel andere zaken spelen – neem de teruglopende advertentieinkomsten – om nu te kunnen focussen op het kantoor aanpakken. We kunnen het als organisatie natuurlijk nooit volledig negeren, maar de aandacht ervoor is wel veel minder. Ik verwacht dat de directie er pas weer voor open zal staan, wanneer medewerkers terugkeren op kantoor en het nieuwe normaal zijn intrede heeft gedaan.”
"Ik zie dat er in de organisatie teveel andere zaken spelen om nu te kunnen focussen op het kantoor aanpakken" – Saskia Siegers
Bij de gemeente Utrecht is de stelling niet van toepassing, vindt Paul van Rijn: “Bij ons is de focus – ik ben het met De Haan eens dat die nodig is – er namelijk wel om het kantoor nu aan te passen. De afgelopen maanden heeft de gemeente, naar grote tevredenheid, meer dan 2000 thuiswerkplekken gefaciliteerd voor haar medewerkers. Daarmee is de beschikbare vastgoedvoorraad enorm toegenomen. En kan er nu gekeken worden of de omvang van die dure vastgoedvoorraad niet kan worden gereduceerd.”
Dekentje
Vincent le Noble onderschrijft dat veel organisaties de afgelopen maanden fors hebben geïnvesteerd in thuiswerken en thuiswerkplekken. “Ik ben er ook van overtuigd dat die investeringen niet worden teruggedraaid. Integendeel, die investeringen worden verder uitgenut. Die trend zie ik in het onderwijs en die verwacht ik bij kantoren. Tegelijkertijd denk ik ook dat veel bedrijven het liefst nu een dekentje over zich heen zouden willen trekken en willen afwachten wat de toekomst hen gaat brengen. Want voor veel beslissers bij organisaties is het momenteel lastig om verder dan drie weken vooruit te kijken. Daarom onderschrijf ik de stelling, ik verwacht dat organisaties een jaartje – en misschien wel langer – wachten om het kantoor aan te pakken. Er gaat een uitgestelde aankoopbeslissing ontstaan.”
Silvia de Haan is het eens met Le Noble en begrijpt ook ‘de klanten in het hoekje met het dekentje’: “Ik herken het beeld dat Le Noble schetst. Natuurlijk is dat best lastig voor ons als adviseurs want wij staan te trappelen om die kantoren aan te pakken. Tegelijkertijd heb ik er ook begrip voor dat dat niet kan.”
De deelnemers
Silvia de Haan is workplace consultant bij Solved.
Paul van Rijn is workplace consultant bij de gemeente Utrecht.
Saskia Siegers is manager office services bij ViacomCBS Benelux.
Vincent le Noble is oprichter en CEO bij Measuremen.
Lees hier deel 1 van het verslag van de DigiTable '100% huurder na corona'
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...