Corona-vervoersladder en strategische keuzes bij werknemersreizen

 

Corona-vervoersladder en strategische keuzes bij werknemersreizen

Hoe reizen werknemers straks naar het werk in de 1,5 meter economie? Mobiliteitsexpert Jos Hollestelle van Syndesmo beantwoordt die vraag met een Corona-vervoersladder en drie strategische keuzes voor werkgevers.

Het RIVM stelde al eerder in een onderzoek: de kans op besmetting door een ziekteverwekker is groter voor treinreizigers dan voor automobilisten. De reisduur en drukte vergroten het daarbij het infectiegevaar. Nuances worden ook meteen aangebracht: de overdracht van ziekteverwekkers gebeurt vooral ook thuis en op het werk.

Maar op die laatste plek kunnen maatregelen worden getroffen. Wat doe je als werkgever dan voor woon-werkritten en zakelijke reizen? “In de Corona-vervoersladder hebben we de verschillende vormen van vervoer gerangschikt naar kans op infectie. Waarbij de fiets bovenaan staat (kleinste kans op infectie en positieve impact op gezondheid) en het openbaar vervoer 2e klasse in de spits onderaan de ladder staat”, aldus Hollestelle in zijn blog.

Corona-vervoersladder en strategische keuzes bij werknemersreizen

Maar een simpele ladder doet geen recht aan de strategische keuze waar werkgevers nu voor staan. Hollestelle schetst drie keuzes voor werkgevers: accepteren, reduceren en minimaliseren. Bij die eerste, accepteren, gaat een werkgever uit van het gegeven dat de invloed van het gekozen vervoermiddel waarschijnlijk gering is. Helemaal bij een rit van minder dan 30 minuten. ‘Er zullen medewerkers besmet raken, dat kun je immers niet uitsluiten en anders worden ze toch wel ziek in de supermarkt of op een verjaardag’. Aldus de redenering.

Bij ‘reduceren’ bieden werkgevers de mogelijkheid om de drukke OV-reis te ontlopen op een stimulerende wijze. In dat geval probeert een bedrijf het aantal woon-werkritten door thuiswerken en videovergaderen te blijven bevorderen. Ook het inzetten van (deel) e-bikes wordt gestimuleerd en – wellicht wat ongewoon in tijden van duurzame ambities – het strikte parkeerbeleid wordt bijgesteld om het reizen per eigen auto makkelijker te maken. 1ste klas ov-reizen is ook een mogelijkheid waarbij er zoveel mogelijk buiten de spits moet worden gereisd.

Bij de strategische keuze ‘minimaliseren’ worden ov-reizen verboden en is er een maximum aan aantal kantoordagen per medewerker per week. Eventueel laat je dan medewerkers per taxi reizen, collectief ingekocht bij een taxibedrijf. Ook hier zijn er (lease)fietsen en worden er eventuele extra parkeerplekken ingekocht om reizen met de eigen auto te faciliteren.

Balanceren

Volgens Hollestelle is het voor werkgevers balanceren tussen het verkleinen van de kans op infecties en het goed faciliteren van je medewerkers in hun woon-werkreis. “De kans op infecties in het openbaar vervoer is groter dan in de auto en de fiets, maar lijkt beperkt. Maar aan welk risico wil je je medewerkers blootstellen? En wat is de prijs die hier tegenover mag staan? Op basis van een gedegen risico- en impactanalyse maak je een keuze voor een van de scenario’s. En wellicht zet je juist nu in op het verhogen van de vitaliteit van je medewerkers. Ook niet onbelangrijk in deze tijden.”

Bron: TrendsinAutoleasing

Delen:

Meer nieuws

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Terug naar boven