Corona-vervoersladder en strategische keuzes bij werknemersreizen
Hoe reizen werknemers straks naar het werk in de 1,5 meter economie? Mobiliteitsexpert Jos Hollestelle van Syndesmo beantwoordt die vraag met een Corona-vervoersladder en drie strategische keuzes voor werkgevers.
Het RIVM stelde al eerder in een onderzoek: de kans op besmetting door een ziekteverwekker is groter voor treinreizigers dan voor automobilisten. De reisduur en drukte vergroten het daarbij het infectiegevaar. Nuances worden ook meteen aangebracht: de overdracht van ziekteverwekkers gebeurt vooral ook thuis en op het werk.
Maar op die laatste plek kunnen maatregelen worden getroffen. Wat doe je als werkgever dan voor woon-werkritten en zakelijke reizen? “In de Corona-vervoersladder hebben we de verschillende vormen van vervoer gerangschikt naar kans op infectie. Waarbij de fiets bovenaan staat (kleinste kans op infectie en positieve impact op gezondheid) en het openbaar vervoer 2e klasse in de spits onderaan de ladder staat”, aldus Hollestelle in zijn blog.
Maar een simpele ladder doet geen recht aan de strategische keuze waar werkgevers nu voor staan. Hollestelle schetst drie keuzes voor werkgevers: accepteren, reduceren en minimaliseren. Bij die eerste, accepteren, gaat een werkgever uit van het gegeven dat de invloed van het gekozen vervoermiddel waarschijnlijk gering is. Helemaal bij een rit van minder dan 30 minuten. ‘Er zullen medewerkers besmet raken, dat kun je immers niet uitsluiten en anders worden ze toch wel ziek in de supermarkt of op een verjaardag’. Aldus de redenering.
Bij ‘reduceren’ bieden werkgevers de mogelijkheid om de drukke OV-reis te ontlopen op een stimulerende wijze. In dat geval probeert een bedrijf het aantal woon-werkritten door thuiswerken en videovergaderen te blijven bevorderen. Ook het inzetten van (deel) e-bikes wordt gestimuleerd en – wellicht wat ongewoon in tijden van duurzame ambities – het strikte parkeerbeleid wordt bijgesteld om het reizen per eigen auto makkelijker te maken. 1ste klas ov-reizen is ook een mogelijkheid waarbij er zoveel mogelijk buiten de spits moet worden gereisd.
Bij de strategische keuze ‘minimaliseren’ worden ov-reizen verboden en is er een maximum aan aantal kantoordagen per medewerker per week. Eventueel laat je dan medewerkers per taxi reizen, collectief ingekocht bij een taxibedrijf. Ook hier zijn er (lease)fietsen en worden er eventuele extra parkeerplekken ingekocht om reizen met de eigen auto te faciliteren.
Balanceren
Volgens Hollestelle is het voor werkgevers balanceren tussen het verkleinen van de kans op infecties en het goed faciliteren van je medewerkers in hun woon-werkreis. “De kans op infecties in het openbaar vervoer is groter dan in de auto en de fiets, maar lijkt beperkt. Maar aan welk risico wil je je medewerkers blootstellen? En wat is de prijs die hier tegenover mag staan? Op basis van een gedegen risico- en impactanalyse maak je een keuze voor een van de scenario’s. En wellicht zet je juist nu in op het verhogen van de vitaliteit van je medewerkers. Ook niet onbelangrijk in deze tijden.”
Bron: TrendsinAutoleasing
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...