Corona en vastgoed

 

Corona en vastgoed

Hoe vindt een organisatie haar draai zonder kantoor? Hoe om te gaan met betalingsproblemen van huurders? Pieter Hendrikse van Smart WorkPlace partner JLL beantwoordt in Vastgoedmarkt zeven vragen over de impact van corona.

Zijn er nog mensen aan het werk op de kantoren van JLL?

“Nee, al onze kantoren zijn gesloten. Niemand van onze medewerkers, relaties of hun familieleden mag besmet raken door onzorgvuldigheid van onze kant. We willen voorkomen dat de gemeenschap de prijs betaalt voor onverantwoordelijkheid van individuen. Onze vestiging in Eindhoven ging bijna twee weken geleden al dicht, de andere kantoren volgden donderdag 12 maart. De post laten we naar adressen van medewerkers sturen. Mensen van de receptie nemen de telefoon vanuit huis aan.”

Hoe zorg je dat je bedrijf goed blijft draaien?

“Een speciaal kernteam heeft een werkproces ingericht dat zowel de mens als JLL ten goede komt. Er is een platform om informatie en tips uit te wisselen, zodat collega’s op de werkplek thuis landen. Daar is behoefte aan. Hoe ga je tijdens een dag thuiswerken om met de kinderen die thuiszitten door de schoolsluiting? Hoe deel je een thuiswerkdag in blokken in? Hoe kom je aan je dagelijkse beweging wanneer je acht uur thuis werkt? Wat is een lekkere maar ook verantwoorde lunch?”

Valt van het gedwongen thuiswerken een blijvend effect te verwachten als de beperkingen in verband met de corona-uitbraak zijn opgeheven?

Het zal enig effect hebben. We leren nu omgaan met de uitdagingen van het thuiswerken, daar komen praktische oplossingen voor. Waar moet je een telefoongesprek voeren wanneer je wilt voorkomen dat kinderen de hele tijd een bellende ouder om zich heen hebben? In je auto voor de deur bijvoorbeeld, daar heeft niemand last van je. Zulke dingen ontdek je wanneer je een langere periode gedwongen thuis werkt. Maar de vastgoedmakelaardij kan op de lange termijn niet zonder ontmoetingen in het echte leven.”

Gaan jullie nog panden bezichtigen?

“Het kan heel goed zijn dat we voorlopig de laatste bezichtiging hebben gedaan. Het is heel moeilijk om een pand op een verantwoorde manier te bekijken. Voor klanten kan dat lastig zijn. Wellicht kunnen we ze over de streep trekken met een voorbehoud in een contract omdat een bezichtiging niet heeft plaatsgevonden.”

Zijn er klanten van jullie beleggingsafdeling die een pand hebben gekocht met een ‘coronavoorbehoud’?

“Nee. Ik vraag me ook af hoe zo’n clausule zou moeten luiden. Een koop met ontbindende of opschortende voorwaarden in verband met corona? En wat voor voorwaarden zouden dat moeten zijn? Ik zie het nog niet voor me.”

Blijft de stroom beleggingstransacties doorlopen?

“Ja. Deals die al in gang zijn gezet lopen door en er wordt geïnformeerd naar mogelijkheden voor nieuwe transacties. Er gaat weer economische groei komen en er blijft vraag naar beleggingsvastgoed. Obligaties leveren te weinig op, aandelen zijn te volatiel. Daarmee vergeleken is vastgoed een veilige beleggingscategorie met een behoorlijk rendement. Vastgoedbeleggers kijken wel naar de verschillende sectoren. Waar vallen de klappen? Dat moet duidelijk worden.”

Wat is je advies aan retailvastgoedbeleggers met huurders die hun financiële verplichtingen niet kunnen nakomen?

“Probeer geen partijen aan hun betalingsverplichtingen te houden wanneer ze die, alleen als gevolg van de coronacrisis, niet kunnen nakomen. Wees solidair en benader het als een gezamenlijk probleem van overheid, consumenten, retailers en beleggers. Laat je niet leiden door een financieel belang op de korte termijn. Als belegger heb je er ook niets aan wanneer een in de basis financieel gezonde huurder omvalt. De coronacrisis is de gelegenheid om te tonen hoe maatschappelijk en duurzaam je onderneemt. Help elkaar, dan kun je straks iets moois laten zien in je mvo- en duurzaamheidsjaarverslag 2020.”

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven