‘Waar wringt de schoen? Bij de vastgoedbeheerder of juist de huurder?’

4 min

 

‘Waar wringt de schoen? Bij de vastgoedbeheerder of juist de huurder?’

Dit voorjaar voert Smart WorkPlace-partner Solved in samenwerking met facilitair dienstverlener HEYDAY weer het beheerdersonderzoek onder huurders uit. Ter voorbereiding en inspiratie verscheen onderstaand blog.

U huurt kantoorruimte. Na het afsluiten van het huurcontract verdwijnt de eigenaar vaak uit beeld en krijgt u te maken met een vastgoedbeheerder die namens de eigenaar het gebouw – u raadt het al – beheert.

Het bestaansrecht van de beheerder is heel goed verklaarbaar; eigenaren hebben vaak vastgoed in verschillende steden en zelf niet het apparaat om de dagelijkse beslommeringen te coördineren. Als aanspreekpunt richting u als huurder stellen zij dan een vastgoedbeheerder aan. Zover niet veel aan de hand. Maar wat mag u als huurder eigenlijk van de vastgoedbeheerder verwachten? En waarom zijn veel huurders ontevreden over de rol van de beheerder? In deze blog leggen we uit waar de schoen wringt.

De twee petten van de vastgoedbeheerder

Zoals in de inleiding geschreven, wordt de beheerder ingehuurd door de gebouweigenaar om het commercieel en technisch beheer uit te voeren en zijn daarmee het (enige) aanspreekpunt voor u als huurder.

Een van de grootste vastgoedbeheerders van Nederland schrijft op zijn website: “Het gaat om tevredenheid van de huurder. […] Onze aandacht richten wij dan ook op het behoud van uw huurders, dit geeft immers een garantie van uw inkomsten. Binnen [naam beheerder] staat de tevredenheid van de huurder centraal.” Oké, dat klinkt logisch en veelbelovend, maar hoe werkt dat in de praktijk als de eigenaar de rekening betaalt?

Zoals te verwachten ontstaat er spanning als het bijvoorbeeld gaat om onderhoud van het gebouw. De beheerder heeft er belang bij de kosten voor de eigenaar laag te houden, terwijl u als huurder graag ziet dat het onderhoud op een ***** niveau gebeurt.

Een mooi voorbeeld is de CV installatie – het lijdend voorwerp uit onze laatste blog. Een dergelijke installatie heeft een levensduur van zeg 15 jaar. De eigenaar houdt er dus rekening mee dat na deze periode de installatie moet worden vervangen. Maar in de praktijk loopt het vaak anders: de installatie functioneert na 16 jaar ook nog best en waarom zou je geld uitgeven aan iets wat nog werkt? De beheerder zal de eigenaar adviseren de vervanging uit te stellen. Immers de kosten voor vernieuwing zijn voor eigenaar, onderhoud en herstel voor huurder.

Als huurder bent u hiervan de dupe: de kans dat de installatie vaker storingen vertoont en de kosten voor dagelijks onderhoud stijgen zijn zeer reëel. Daarnaast is het energieverbruik van een oude CV uiteraard veel hoger dan een van de nieuwste generatie.

Managing expectations

Naast discussies over onderhoud krijgen wij van onze opdrachtgevers ook regelmatig vragen over verwachtingen die men heeft van de beheerder. Het lijkt erop dat de huurder en beheerder een andere taal spreken waardoor de nodige ruis – en hierdoor zelfs onbegrip – ontstaat. Vergelijk het met een medewerker van uw ICT afdeling die u probeert uit te leggen dat de firewall via een andere poort moet worden geconfigureerd om toegang te kunnen krijgen tot de printserver. Huh? Precies.

Een ander pijnpunt is het gebrek aan communicatie over de afhandeling van klachten en storingen. Veel beheerders gebruiken tegenwoordig online portals om de huurder te informeren over uitstaande zaken, maar vaak is telefonisch contact net even prettiger.

Om de beheerder enige bijval te geven, het is ook geen eenvoudig vak. De eigenaar én huurder tevreden houden en hierbij ook nog eens afhankelijk zijn van vele externen (zoals de CV monteur). Ook ontstaat er het bekende fenomeen dat klagers klagen en tevreden mensen dit als gewoon ervaren.

Het gaat dus voornamelijk om de verwachtingen en daar kunnen zowel de beheerder als de huurder nog wel wat leren.

Enkele tips

Hoe kunt u er nu voor zorgen dat na ondertekening van de huurovereenkomst de afspraken met de beheerder duidelijk zijn en u dus weet waar u aan toe bent? Hierbij enkele tips:

  • Vraag om inzage in de afspraken tussen de eigenaar en de beheerder. Hiermee krijgt u inzicht in bijvoorbeeld reactietijden (service level agreement) en wat u van de beheerder mag verwachten.
  • Vraag de eigenaar om een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP); in de MJOP is de onderhouds- en vervangingsfrequentie van installaties opgenomen en geeft hiermee inzicht in de periode waarop bijvoorbeeld een koelmachine wordt vervangen en kunt u tijdig uw medewerkers informeren.
  • Leg vast welke kwaliteit u van het gehuurde mag verwachten gedurende de looptijd van het huurcontract. Dit kan bijvoorbeeld middels NEN 2767 waarbij alle elementen van het gehuurde een conditiescore krijgen. Indien als gevolg van veroudering de kwaliteit onder de afgesproken score daalt, dan heeft de beheerder de verplichting om over te gaan tot vernieuwing.

Beheerdersonderzoek 2019

Solved heeft afgelopen jaren periodiek onderzoek gedaan naar de kwaliteit van vastgoedbeheerders door huurders te ondervragen naar haar ervaringen met de beheerder en diens diensten.

Dit voorjaar voert Solved in samenwerking met facilitair dienstverlener HEYDAY wederom het beheerdersonderzoek uit. Wij nodigen u graag uit om hieraan deel te nemen. Waarom zou u dit doen? Eenvoudig: u krijgt een persoonlijke rapportage met inzicht in de prestaties van uw vastgoedbeheerder en kunt dit gebruiken in gesprekken. Daarnaast kunnen we met uw input de branche inzicht geven in de knelpunten hetgeen zal hopelijk leiden tot verbeterde tevredenheid bij u als huurder.

Wilt u direct meedoen? Klik dan hier!

Delen:

Meer nieuws

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

Terug naar boven