Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders
Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ook echt last van. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van de Coalitie Anders Reizen.
De bedrijvencoalitie vroeg zich af: wat beweegt mensen om tijdens de spits de auto of trein in te stappen en wat is er nodig om op andere tijden en dagen naar het werk te gaan?
Piekdagen
Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen: “We zien dat de drukte op dinsdag en donderdag intenser is geworden. Hoe fijn zou het zijn als we stress, vertraging en CO2-uitstoot vervangen door gezond, efficiënt en schoon naar je werk reizen? Dit onderzoek laat zien dat het kan.” Het onderzoek van Kantar Public vergelijkt de verkeerspatronen van voor, tijdens en na corona met elkaar. Wat blijkt? Werkenden stappen, na een terugval in de coronaperiode, weer massaal de auto in. Uit data van het Nederlands Verplaatsingspanel dat Kantar Public heeft geanalyseerd blijkt dat het aantal verkeersbewegingen met de auto in 2023 op alle dagen is toegenomen vergeleken met 2019 (voor corona). De fiets is weer bijna terug op het niveau van 2019. Het ov heeft zich, in tegenstelling tot de fiets en de auto, nog niet weten te herpakken. De belangrijkste redenen van forenzen om niet voor de trein te kiezen zijn de slechte verbinding, drukte door uitval en beperkte capaciteit.
Goud in handen
Houppermans: “Werkgevers blijken goud in handen te hebben. Ze kunnen met medewerkers die niet vastzitten aan een fysieke werkplek en met hun teamleiders nieuwe afspraken maken. Medewerkers willen dat het nut heeft om naar kantoor te komen. Afspraken over bijvoorbeeld andere starttijden, ideale werkdagen en thuiswerken helpen daarbij.” Voor vier op de tien werkende Nederlanders die niet gebonden zijn aan een fysieke werkplek geldt namelijk dat ze vaak bereid zijn om alternatieve kantooruren af te spreken.
Na corona zijn meer mensen meer thuis gaan werken (2 op de 5 in 2022 tegenover 3 op de 10 in 2019), zo blijkt uit het rapport. Dat is een positieve beweging, maar lost de piekbelasting met alle schadelijke effecten niet op. De Coalitie Anders Reizen ziet voorbeelden die laten zien hoe je positieve verandering kan doorvoeren binnen je bedrijf.
Houppermans: “Er zijn bedrijven die afspreken dat je niet fysiek bij elkaar komt voor tien uur in de ochtend. Of ze spreken af dat complete teams fysiek samenwerken op maandag en woensdag. Een andere manier om medewerkers de spits te laten omzeilen, is het stimuleren van de fiets. Bedrijven die daar succesvol in zijn betalen meer kilometervergoeding voor de fiets dan voor de auto.”
Lees alles over het onderzoek op de website van Anders Reizen.
Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!
woensdag 3 mei
Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...
E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase
vrijdag 14 april
De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...