Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

4 min

 

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen:

Meer mobiliteit

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

maandag 19 juni

Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...

Lees meer

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

woensdag 3 mei

Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...

Lees meer

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

vrijdag 14 april

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...

Lees meer

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

dinsdag 23 augustus

Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met ...

Lees meer

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

dinsdag 9 augustus

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op ...

Lees meer

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

woensdag 20 juli

Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar ...

Lees meer

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

woensdag 15 juni

Harrier (0-20 medewerkers), Bconnect (20-50), Hanzestrohm (50-200) en Menzis (200+) zijn de vier beste hybride werkgevers ...

Lees meer

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

dinsdag 12 april

Op de campus van de Universiteit Twente is het SlimPark Living Lab geopend. Daar onderzoeken en implementeren wetenschappers, ...

Lees meer

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

donderdag 31 maart

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag, voor nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Nationale ...

Lees meer

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

donderdag 17 februari

Klantvriendelijkheid stimuleert het gebruik van een duurzaam en briljant product. Smart WorkPlace expert Michel Pan legt ...

Lees meer

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility ...

maandag 7 februari

Goede bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor campussen van groot belang. Campus Groningen en partners starten daarom met ...

Lees meer

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

woensdag 2 februari

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven ...

Lees meer

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan ...

donderdag 6 januari

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer ...

Lees meer

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen huis en werk

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen ...

maandag 18 oktober

Het grootste deel van werkend Nederland wil ook ná corona meer blijven thuiswerken en minder én duurzamer ...

Lees meer

Overheid start campagne rond hybride werken

Overheid start campagne rond hybride werken

donderdag 14 oktober

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start op 14 oktober met een publiekscampagne over de voordelen van hybride ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

donderdag 16 september

a.s.r. heeft op woensdag de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen. ...

Lees meer

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

donderdag 5 augustus

Er zijn twee kansrijke scenario’s voor variabele bijtelling op privékilometers. Dat blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 30 juli

Hybride werken en ‘het nieuwe normaal 2.0’ vraagt ook om een nieuwe kijk op en een nieuwe vorm van mobiliteit. ...

Lees meer

Werkgevers gaan op grote schaal over op het verstrekken van thuiswerkvergoedingen

Werkgevers gaan op grote schaal over op het verstrekken van thuiswerkvergoedingen

vrijdag 9 juli

Meer dan de helft van de werkgevers heeft inmiddels de thuiswerkvergoeding ingevoerd. Dit blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Terug naar boven