E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase
De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie bij management, maar ook vanwege de businesscase voor elektrificering van het wagenpark.
Organisaties begeleiden bij het optimaal inrichten van hun wagenpark is dan van belang. Ook de berijder meenemen bij de overstap naar elektrisch rijden is belangrijk. Het team van Wagenpartners vertelt over haar ervaringen.
Martijn Roede (foto) van Wagenpartners hielp recent een organisatie de overstap te maken naar elektrificering van het wagenpark. Bijzonder was dat het ook betekende dat het bedrijf ging leasen, waar voorheen jonge occasions werden gekocht. Deze dubbele overstap vroeg om goede begeleiding. Roede: “Voorheen liepen medewerkers naar de directeur en bespraken met hem hun wensen voor de auto van de zaak. Dat was meestal een wagen uit het duurdere segment en een diesel, veelal BMW. Die wagens werden dan in Duitsland gekocht. Toen kwam het hoofdkantoor in het VK van deze onderneming, EMR (European Metal recycling), met de oekaze dat het wagenpark in 2025 volledig CO2-neutraal moet zijn. Wij kregen de opdracht om mee te denken en te adviseren in het vormen van een compleet nieuw autobeleid met leasing als uitgangspunt, inclusief de elektrificering van het wagenpark.”
Cultuuromslag bij de klant
“De medewerkers van EMR met een ‘auto van de zaak’ maken best veel kilometers”, aldus De Roede. “Zestig- of zeventigduizend per jaar komt veel voor. Toen wij opdracht kregen om een voorstel te maken in 2019 was er op het gebied van e-mobility nog niet veel keuze. Het was ook een uitdaging vanwege de (toen nog) beperkte actieradius. Inmiddels is die actieradius van e-auto’s vooruit gegaan, maar voor de echte kilometermakers hebben we destijds hybrides voorgesteld. Daarin mogen ze rijden tot 2025.” De techniek was niet de belangrijkste hobbel om te nemen, meldt Roede. Dat was de cultuurverandering binnen de onderneming. “Van een redelijk informeel traject bij aankoop van de occasions, stapte men over naar het ‘strakke jasje’ van leasing. En, er waren bij berijders veel vragen over de overstap van bijvoorbeeld een BMW 5-serie wagen naar een elektrische Tesla of Volvo. In een aantal sessies hebben we de weerstanden en vragen die er leefden kunnen wegnemen. Met succes, want ik ben er trots op dat ik kan melden dat inmiddels meer dan 85 procent van 55 wagens bij deze klant elektrisch aangedreven is En, dat elke medewerker tevreden is met zijn of haar elektrische auto.”
Bijtelling een factor
De cataloguswaarde van e-auto’s is stevig. Dat telt door als het om de bijtelling gaat en dat voordeel voor e-auto’s verdwijnt. Roede zegt daarover. “Wij adviseren niet alleen management van ondernemingen, maar doen ook inkoop en beheer en begeleiden de berijder bij zijn of haar keuzes. We hebben goede contacten verschillende dealerorganisaties en kunnen bepaalde merken zeer concurrerend aanbieden. Er kan soms zomaar honderd euro per auto, per maand verschil in zitten. Wat we ook doen bijvoorbeeld is 'voorraadauto's' opzoeken en die aanbieden aan klanten. Op die manier omzeilen we de (soms) extreem lange levertijden. Wat nu wel gaat spelen is de fiscale bijtelling. Elektrische auto's waren van 2018 tot en met 2020 interessant wat (beperkte) bijtelling betreft. Nu is dat anders, want benzineauto's hebben meestal een (veel) lagere cataloguswaarde waardoor de bijtelling en eigen bijdrage vaak lager is. Het vergt nu echt kennis van de markt en expertise om de stap naar elektrificatie van het wagenpark door te zetten. Door slimme inkoop en scherpe leasetarieven kunnen de kosten per berijder voor een onderneming beheerst worden en ontstaat er wellicht ruimte om medewerkers te compenseren voor een gestegen bijtelling of om een bijdrage te leveren aan de laadvoorziening op privéterrein. (Zie fiscaal beleid bijtelling 2023)
Stappenplan
“Onze toegevoegde waarde zit vooral in het onafhankelijk meedenken met de klant op tactisch en strategisch niveau. Door onze werkwijze kunnen wij ook een garantie geven op een kostenbesparing. Het beheer van het wagenpark doen we met geavanceerde software. Ook krijgt de klant de beschikking over een dashboard waarin elke wagen valt te 'volgen' als het gaat om kilometers, verbruik, onderhoud en meer. Ook de passen om te kunnen laden, beheren we voor de klant”, aldus Roede. Hoe ziet hij de toekomst voor elektrificatie van bedrijfswagenparken? “Het speelt bij veel bedrijven, maar de voorwaarde is wel dat de business case klopt. Elektrisch rijden is soms nog wel duurder. Het gaat erom dat de onderneming echt wil en overtuigd is om ‘het goede te doen’, dan zal het lukken. Enkele jaren terug was ‘elektrisch’ een geste naar medewerkers. Nu zie je dat een bedrijf echt beleid moet maken omdat medewerkers anders niet zelf de stap zetten. Of het moet vanwege wet- en regelgeving, zoals de Zero Emissie Zone die gemeenten vanaf 2025 kunnen invoeren. Bedrijfswagens mogen dan alleen nog onder bepaalde voorwaarden de binnensteden in. Zeker is dat goed managen van een wagenpark belangrijk is om de kosten te beheersen en de berijders tevreden te houden. En, dat is onze specialiteit.
Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders
maandag 19 juni
Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...
Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!
woensdag 3 mei
Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...