‘Een reis naar de toekomst, welke weg leggen we af in 2040?’

4 min

 

‘Een reis naar de toekomst, welke weg leggen we af in 2040?’

Hoe ziet onze mobiliteit in steden er in de toekomst uit? Daarover schreef Femke Posthuma, Circulaire Economie Versneller bij PHI Factory, onderstaande blog.

Onlangs werd de film ‘2040’ in Nederland gelanceerd. Een documentaire die een doorkijk geeft naar hoe de wereld er in 2040 uit zou kunnen zien met de duurzame technologieën die nu al beschikbaar zijn. De realistische visualisaties over de toekomst zijn in mijn hoofd blijven rondspoken, onder andere het onderwerp mobiliteit. Want hoe ziet onze mobiliteit in steden er in de toekomst precies uit? Mogen er nog auto’s rijden? Hebben we nog wel een eigen auto? En hoe heeft de COVID-19 pandemie effect op mobiliteit in de toekomst?

Laten we het hebben over het meest gebruikte vervoersmiddel anno 2020, de auto. Met 86% is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland.[1] Maar de auto staat daarentegen ook het meeste van de tijd stil, super zonde toch? Als we kijken naar de uitstoot hiervan, dan vindt ruim 1/4 van de totale CO2-uitstoot in Nederland plaats in het wegverkeer.[2]  Mobiliteit is daarom een belangrijk onderdeel van het Klimaatakkoord dat in 2019 is getekend. Daarin is afgesproken dat in 2050 de CO2-uitstoot in deze sector met 80% gereduceerd moet zijn. Maar hoe gaan we dat doen met een bevolkingsgroei en een stijgend gebruik van personenvervoer? De steden worden drukker en zullen tot 2030 met gemiddeld 10% groeien.[3] Dit vraagt om een andere infrastructuur en dus met name in steden.

Steden als Madrid, Hamburg, Brussel en Parijs werken al richting een autovrije stad toe. Het centrum van Oslo is op dit moment al grotendeels autovrij. Met hun zogenoemde Car-Free-Livability-Program hebben zij eind 2019 de laatste parkeerplaatsen in de stad omgebouwd naar terrasjes of zijn er bloembakken geplaatst. Zo wordt de stad groener en leefbaarder. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer staat weer centraal in de stad. Het lijkt mij heerlijk om in zo’n stad te wonen. De uitlaatgassen die me nu in de ochtend tegemoetkomen zal ik zeker niet gaan missen...  Amsterdam neemt een voorbeeld aan Oslo met haar Agenda Amsterdam Autoluw. Een plan voor meer licht, ruimte en bereikbaarheid in een stad die in 2040 naar schatting 1.054.00 miljoen inwoners heeft.

Maar hoe ziet mobiliteit er in 2040 dan uit? Door COVID-19 wordt dit toekomstbeeld wellicht anders. Ons reispatroon is namelijk niet meer hetzelfde als voorheen, we werken zoveel mogelijk thuis en gebruiken alleen het OV als het noodzakelijk is. Er wordt zelfs gesproken over ‘OV-schaamte’. Maar dit hoeft niet te betekenen dat hier geen positieve gevolgen aan hangen. Doordat mensen meer thuiswerken is er straks tijdens spitsuren meer ruimte over in treinen, waardoor het ook juist weer aantrekkelijker gaat zijn om met de trein te reizen. Misschien kun je over een tijdje wel alvast je plek reserveren in de trein? 

Maar als we ervanuit gaan dat OV zijn populariteit weer terugvindt na COVID-19, welke weg leggen we dan af in 2040? Volgens Lukas Neckermann is mobiliteit in de toekomst gebaseerd op 3 principes: ‘zero uitstoot’, ‘zero ongelukken’ en ‘zero eigenaarschap’. [4] Auto’s zullen dus elektrisch of op waterstof rijden, zelfrijdend zijn en collectief beheerd worden. Naar verwachting zullen mensen in en rondom de stad zich voor de korte afstanden vooral met het OV, de (elektrische) fiets of lopend verplaatsen. De traditionele autowegen maken plaats voor fiets en wandelpaden, dag, - en nachttreinen, zelfrijdende en zero-emissie auto’s, taxi’s en bussen. Binnen en buiten de stad staan verschillende eHubs waar je over kunt stappen op een ander duurzaam vervoersmiddel. Deze hubs geven de deeleconomie een flinke stimulans. Op de plekken waar voorheen wagenparken en parkeerplaatsen stonden, wordt ruimte gemaakt voor stadsboerderijen waar lokaal voedsel wordt gekweekt.

MaaS (mobility as a service) gaat in de toekomst de plek innemen van het OV in klassieke vorm zoals we die nu kennen. Met gebundelde data aan vervoersaanbod, kun je als reiziger in een app informatie krijgen over alle vervoermogelijkheden; deelfiets, -auto, - scooter of de trein, tram of taxi. Je krijgt inzicht in de meest snelle manier van reizen aan de hand van weersvoorspelling en vertraging en je ziet meteen de CO2 uitstoot van jouw reis. Reizen op maat van deur tot deur en betalen voor gebruik via de app. Ideaal toch?

Van A naar Duurzaam onderweg? Ik kijk er naar uit! Zowel privé als werk doe ik (bijna) alles met het OV of de fiets. Voor mij kunnen deze ontwikkelingen dus niet snel genoeg gaan!  Hoe denken jullie dat mobiliteit er in 2040 uitziet? Ik ben benieuwd!

Noten

[1] CBS (mei 2020) Monitor Brede Welvaart & Sustainable Development Goals 2020.

[2] CBS (september 2018) CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990.

[3] Trouw (mei 2019) Nederlandse steden worden drukker, slimmer, rijker – dus ook exclusiever.

[4] Smart City.nl (februari 2018) “In 2040 rijden we allemaal in een zelfrijdend voertuig”.

Delen:

Meer mobiliteit

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

maandag 19 juni

Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...

Lees meer

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

woensdag 3 mei

Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...

Lees meer

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

vrijdag 14 april

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...

Lees meer

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

dinsdag 23 augustus

Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met ...

Lees meer

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

dinsdag 9 augustus

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op ...

Lees meer

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

woensdag 20 juli

Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar ...

Lees meer

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

woensdag 13 juli

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij ...

Lees meer

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

woensdag 15 juni

Harrier (0-20 medewerkers), Bconnect (20-50), Hanzestrohm (50-200) en Menzis (200+) zijn de vier beste hybride werkgevers ...

Lees meer

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

dinsdag 12 april

Op de campus van de Universiteit Twente is het SlimPark Living Lab geopend. Daar onderzoeken en implementeren wetenschappers, ...

Lees meer

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

donderdag 31 maart

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag, voor nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Nationale ...

Lees meer

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

donderdag 17 februari

Klantvriendelijkheid stimuleert het gebruik van een duurzaam en briljant product. Smart WorkPlace expert Michel Pan legt ...

Lees meer

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility ...

maandag 7 februari

Goede bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor campussen van groot belang. Campus Groningen en partners starten daarom met ...

Lees meer

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

woensdag 2 februari

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven ...

Lees meer

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan ...

donderdag 6 januari

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer ...

Lees meer

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen huis en werk

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen ...

maandag 18 oktober

Het grootste deel van werkend Nederland wil ook ná corona meer blijven thuiswerken en minder én duurzamer ...

Lees meer

Overheid start campagne rond hybride werken

Overheid start campagne rond hybride werken

donderdag 14 oktober

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start op 14 oktober met een publiekscampagne over de voordelen van hybride ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

donderdag 16 september

a.s.r. heeft op woensdag de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen. ...

Lees meer

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

donderdag 5 augustus

Er zijn twee kansrijke scenario’s voor variabele bijtelling op privékilometers. Dat blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 30 juli

Hybride werken en ‘het nieuwe normaal 2.0’ vraagt ook om een nieuwe kijk op en een nieuwe vorm van mobiliteit. ...

Lees meer

Terug naar boven