Hoe goed wordt jouw huisvesting benut?

5 min

 

Hoe goed wordt jouw huisvesting benut?

Er is veel te zeggen over de bezettingsgraad van kantoren. In deze blog van LSa gaat Dennis Stout in op de mogelijkheden van het meten van de bezettingsgraad.

Na Corona is het huisvestingsvraagstuk van veel managers compleet gedraaid van “We moeten efficiënter omgaan met onze kantoorruimte en daarom flexibeler werken” naar “Kom weer naar kantoor en waarom kom je nog wel naar kantoor”.

Het einde van de coronamaatregelen en het meer flexibel en hybride werken waren de aanleiding voor de bezettingsgraadmetingen die SWP-partner LSa het afgelopen en dit jaar heeft uitgevoerd bij verschillende rijkskantoren. Opdrachtgevers worstelen met de vragen hoe ze de huisvesting aan laten sluiten op de behoeften van de medewerkers en hoe deze optimaal bijdraagt aan het werkproces met deze nieuwe hybride manier van samenwerken. Directeur Dennis Stout ligt toe.

Meten is weten

We snappen en voelen aan alles dat dingen anders gaan op kantoor dan voorheen. Maar om ergens echt de vinger op te kunnen leggen, sta je nergens zonder data. Een bezettingsgraadmeting is de uitgelezen tool voor het verkrijgen van inzicht bij dat gevoel.

Naast de bezetting en benutting van de faciliteiten, geeft een bezettingsgraadmeting ook inzicht in de activiteiten die op kantoor worden gedaan. Het geeft een beeld van hoeveel men op kantoor is én, als ze er zijn, wat ze doen en waar. Dit geeft echt een extra dimensie in vergelijking tot wat sensoren of het tellen van check-ins bij toegangssystemen kunnen faciliteren.

Wat zien we?

De bezetting blijft ook na Corona laag; veel medewerkers hebben de voorkeur om nog veel thuis of elders te werken. Het bekende bezettingspatroon van vóór Corona zien we nog steeds, alleen dan nu met een lagere bezetting:

  • De pieken op de dinsdag en donderdag; waarbij op deze dagen nog voldoende overcapaciteit in de gebouwen beschikbaar is.
  • De fluctuerende maandag; soms is deze dag net zo druk of drukker dan de dinsdag en donderdag, maar vaak gemiddeld iets lager.
  • En de laag bezette woensdag en vrijdag, waar de kantoren op vrijdag veelal leeg zijn.

Verhouding van de bezettingsgraad over de weekdagen t.o.v. elkaar.

Men komt nu voornamelijk naar kantoor om elkaar te ontmoeten, te vergaderen en samen te werken, als ook voor het uitvoeren van bureauwerkzaamheden. Daarnaast zorgt het hybride werken voor meer variatie in de manier van uitvoeren van de type activiteiten. Klein overleg aan het bureau of elkaar tegen komen en even wat bespreken gebeurd nu niet enkel meer spontaan en fysiek, maar nu ook vaak in een online overleg of aan de telefoon. Dezelfde activiteiten vragen daarmee om meer variëteit in de facilitering op kantoor. 

Wat zijn de effecten?

Het verschil in bezetting door de week heen samen met de verschillende variëteit in het uitvoeren van de activiteiten, maakt dat men de werkomgeving anders gebruikt door de week heen. Dit vraagt wat van de fysieke werkomgeving op kantoor.  Bij een hoge bezetting zoekt men voor telefoneren, videobellen, klein overleg en samenwerken eerder een daarvoor geschikte ruimte, daarentegen zie je dat bij een lage bezetting men veel van de activiteiten aan de bureauwerkplek doet. Op rustige dagen voelt men minder verplichting om andere activiteiten aan een ander type werkplek te doen. Ondanks de lage bezetting op kantoor, kan dit als nog ook dan als storend worden ervaren. In een rustig kantoor heb je eerder overlast omdat geluid minder gebufferd wordt door ruis. Tijdens de drukkere dagen in de week – met nog steeds voldoende ruimte over in de gebouwen – kan men toch ervaren dat een etage of afdeling erg druk is en er niet voldoende break-out ruimten beschikbaar zijn. De werkplekmix is ongeacht de bezettingsgraad van belang om geconcentreerd werken als ook de juiste werkplek voor alle andere werkzaamheden te faciliteren.

Tevens kan de verdeling van de bezetting resulteren in dat een deel van het kantoor nagenoeg leeg is. Zeker op de woensdag en vrijdag is het het overwegen waard of alle verdiepingen en gebouwdelen nog wel open moeten zijn.

Naast de fysieke aspecten van de werkomgeving doet deze verandering in dynamiek van werkzaamheden en lagere gemiddelde bezettingsgraad wat met de organisatie. Zo kan het een groot effect hebben op de sociale cohesie. Als men naar kantoor komt om elkaar te treffen, maar er weinig andere collega’s ontmoet, kan dit als teleurstelling worden ervaren en de waarde om naar kantoor te gaan verminderen. Bovendien vermindert de kennisdeling binnen een organisatie als mensen minder met elkaar samen zitten en spreken. Dit beide maakt het voor zowel nieuwe werknemers als voor junioren lastiger om de identiteit van een organisatie met alle kennis en verbondenheid mee te krijgen.

Wat kun je hier als bedrijf mee?

De data vanuit een bezettingsmeting is dus van grote waarde. Of niet. Je moet er wel wat mee (kunnen) doen, anders verliest het z’n meerwaarde. Daarom gaan meetrapportages altijd gepaard met een advies. Met alleen inzicht in de data ben je er namelijk nog niet. Er moet meegedacht worden over de toekomstmogelijkheden op basis van de vergaarde data en hoe dit te borgen binnen de organisatie.  

Het huidige gebruik zegt nog niets over het gewenste gebruik, zowel vanuit gebruikersperspectief als vanuit de vastgoedstrategie, als de visie op de gewenste manier van samenwerken. Data is pas echt van waarde wanneer het in de juiste context geplaatst wordt. Naast de ervaring van de gebruiker combineer je dit met alle beschikbare databronnen uit jouw vastgoed omgeving. Hier hebben wij als LSa zelf een dashboard voor ontwikkeld waarin alle data samenkomt en analyse wordt uitgevoerd. Iedere organisatie is uniek en vraagt om maatwerk.

Samen met opdrachtgevers de handen uit de mouwen en op avontuur naar de beste huisvestingsoplossingen, passend bij de visie en specifieke arbeidsprocessen van een organisatie en binnen de kaders en randvoorwaarden van de context van die organisatie. De primaire processen en de context van een gemeente zijn nu eenmaal significant anders dan die van een ministerie of onderwijsinstantie.

Delen:

Meer digitalisering

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

Wat verwachten werknemers van een modern kantoor?

Wat verwachten werknemers van een modern kantoor?

donderdag 16 januari

Het moderne kantoor heeft het afgelopen decennium grote veranderingen ondergaan. Open ruimtes hebben traditionele hokjes ...

Lees meer

Next Sense ontvangt €11,5 miljoen in Serie A-financiering

Next Sense ontvangt €11,5 miljoen in Serie A-financiering

donderdag 12 december

Next Sense, een aanbieder van SaaS-oplossingen voor slimme gebouwen, heeft met succes €11,5 miljoen opgehaald in een ...

Lees meer

Zens blijft innoveren met uitgebreid portfolio voor moderne werkruimtes

Zens blijft innoveren met uitgebreid portfolio voor moderne werkruimtes

maandag 18 november

Zens introduceert nieuwe innovaties voor het revolutioneren van moderne kantoorruimtes. Deze productintroducties zijn ontworpen ...

Lees meer

DialogueTrainer wint CSU Innovatie Award 2024

DialogueTrainer wint CSU Innovatie Award 2024

donderdag 14 november

DialogueTrainer is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovatie Award 2024 met hun AI-gestuurde platform voor het trainen ...

Lees meer

Digitaal tot elkaar komen

Digitaal tot elkaar komen

vrijdag 25 oktober

De Gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft gekozen voor CTOUCH als onderdeel van hun digitale transformatie, met als doel de samenwerking ...

Lees meer

Een gebruiksvriendelijke vergaderruimte in een handomdraai

Een gebruiksvriendelijke vergaderruimte in een handomdraai

maandag 30 september

Eén kabel, meerdere functies. Zo beschrijft OCS Bachmann OCHNO. OCHNO zorgt voor de gebruiksvriendelijke vergaderruimte: ...

Lees meer

Whitepaper: Zo maakt Choose your own device (CYOD) werkplekken aantrekkelijker

Whitepaper: Zo maakt Choose your own device (CYOD) werkplekken ...

vrijdag 27 september

Choose your own device (CYOD) levert een essentiële bijdrage aan een positieve werkplek voor gelukkige medewerkers. ...

Lees meer

BNW Index #1 trend | Het digitale landschap

BNW Index #1 trend | Het digitale landschap

woensdag 25 september

De ontwikkeling van het digitale landschap lijkt onophoudelijk door te zetten. Overal om je heen zie je de digitale ontwikkelingen ...

Lees meer

Hoe slimme gebouwtechnologie facility management transformeert

Hoe slimme gebouwtechnologie facility management transformeert

dinsdag 17 september

Slimme gebouwtechnologie transformeert snel het landschap van moderne infrastructuur. In deze blog van Spacewell vertellen ...

Lees meer

Signify voorziet Neuron op TU/e Campus van slimme verlichting

Signify voorziet Neuron op TU/e Campus van slimme verlichting

donderdag 5 september

Signify heeft Neuron, een deep renovation project op de TU/e Campus in Eindhoven, voorzien van slimme verlichting met geavanceerde ...

Lees meer

Ook Australiërs hoeven niet meer bereikbaar te zijn buiten werktijd

Ook Australiërs hoeven niet meer bereikbaar te zijn buiten ...

donderdag 29 augustus

Sinds maandag hebben Australiers het recht op onbereikbaarheid. Dit betekent dat zij mailtjes, telefoontjes of andere berichten ...

Lees meer

Planon en Schneider Electric breiden hun strategische samenwerking uit

Planon en Schneider Electric breiden hun strategische samenwerking ...

vrijdag 2 augustus

Schneider Electric heeft een overeenkomst getekend om zijn belang in Planon te verhogen tot een meerderheidsbelang van tachtig ...

Lees meer

Data dient het belang van de werkomgeving

Data dient het belang van de werkomgeving

woensdag 3 juli

In een wereld waar de dynamiek van werkplekken snel verandert, helpen data en inzichten bedrijven om hun ruimtes effectief ...

Lees meer

De noodzaak van een slim en aantrekkelijk kantoor

De noodzaak van een slim en aantrekkelijk kantoor

dinsdag 2 juli

Met de opkomst van hybride werken verandert de rol van kantoorruimtes drastisch. Een slim en aantrekkelijk ingericht kantoor ...

Lees meer

Digitale transformatie van bedrijfsvastgoedbeheer

Digitale transformatie van bedrijfsvastgoedbeheer

woensdag 19 juni

Ontdek in het nieuwe e-book van Planon waarom geïntegreerde digitale transformatie essentieel is om de echte waarde ...

Lees meer

De data achter vraaggestuurd huisvesten

De data achter vraaggestuurd huisvesten

woensdag 5 juni

Bart in 't Velt, adviseur huisvesting en welzijn van Gemeente Utrecht, gaf tijdens de City Table Utrecht zijn inzichten ...

Lees meer

Hoe zet je data in voor de beste werkomgeving?

Hoe zet je data in voor de beste werkomgeving?

vrijdag 31 mei

Databronnen helpen een optimale werkomgeving te creëren. Maar welke inzichten gebruik je en hoe dragen die bij aan ...

Lees meer

Versnelling in de schoonmaak

Versnelling in de schoonmaak

maandag 13 mei

Schoonmaak als onderdeel van een Smart Building verdient volgens CSU een datagedreven aanpak. Met Hi Five zet CSU een volgende ...

Lees meer

Overzicht houden door Dashboarding

Overzicht houden door Dashboarding

maandag 6 mei

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. Data omzetten naar inzichten, ...

Lees meer

Terug naar boven