De student bestaat niet meer!

3 min

 

De student bestaat niet meer!

Hoe stem je huisvesting en dienstverlening af op verschillende type studenten? Daarover schreef Bertina Seffinga van Smart WorkPlace partner draaijer+partners onderstaande blog.

Het onderwijs is volop in ontwikkeling. Ontwikkelingen als ‘een leven lang leren’, keuze delen en cross-overs hebben grote invloed op het onderwijs. Niet alleen deze ontwikkelingen brengen verandering in het onderwijs, maar ook de student zelf verandert. Ieder type student stelt verschillende eisen aan de leeromgeving. 

Van rooster naar menukaart

Niet langer is de student een jongvolwassene die een rooster volgt. De student kan in leeftijd variëren van 16 tot 90 jaar en bepaalt in grote mate zijn onderwijsroute. Aan HBO- en WO-instellingen komen niet alleen Nederlandse havisten en VWO-ers, maar ook beursstudenten uit bijvoorbeeld Aziatische landen. En studenten beperken zich niet tot de bij de opleiding behorende vakken, maar bepalen steeds vaker hun eigen leerlijn met (keuze)vakken van verschillende opleidingen. We kunnen in onze projecten daarom niet meer spreken over ‘de student’, maar maken gebruik van profilering van verschillende typen studenten om de behoeften in kaart te brengen.

Veranderende behoefte

Verschillende typen studenten hebben verschillende behoeftes. Voor onderwijsorganisaties is het steeds moeilijker om ruimten te roosteren, vanwege de individualisering van het onderwijs. Het is vooraf lastiger in te schatten hoeveel studenten een bepaald vak gaan volgen, omdat de onderwijscyclus minder vast staat en er veel meer gewerkt wordt met keuze onderdelen. Een student volgt weliswaar een aantal verplichte vakken, maar kan daarnaast ook een aantal keuzevakken volgen. Dit vaak zelfs bij andere opleidingen of andere onderwijsinstellingen. De ruimtebehoefte is daardoor veel minder bepaalbaar en vraagt dus om veel meer flexibiliteit. Huisvesting kan hierin bijdragen door bijvoorbeeld real-time roostering.

Cross-overs

In samenwerking met het bedrijfsleven bieden MBO-opleidingen cross-overs. Dit zijn nieuwe opleidingen op het snijvlak van bestaande opleidingen die inspelen op een behoefte in de markt. Denk bijvoorbeeld aan een opleiding zorgtechnicus op het snijvlak van zorg en techniek. Voor huisvesting werpt dit de vraag op of specifieke ruimten noodzakelijk zijn of dat gebruik wordt gemaakt van bestaande voorzieningen van andere opleidingen. In dat geval moet bijvoorbeeld de herkenbaarheid en identiteit van de cross-over opleiding een plek krijgen in de huisvesting.

Verschillende behoeften

Een 17-jarige MBO-student die een fulltime opleiding volgt, bekostigd door de overheid, heeft een andere behoefte dan een 42-jarige die naast zijn baan, tegen een flinke vergoeding, een specifieke cursus of nascholing verzorgt. Dit vraagt niet alleen om andere lestijden, maar ook om andere dienstverlening voor mobiliteit, toegankelijkheid, sanitair en catering. Veel onderwijsinstellingen zijn hier niet op ingericht.

De buitenlandse studenten die een HBO- of WO-opleiding in Nederland volgen kennen ook een andere behoefte dan Nederlandse studenten. Deze studenten uit het buitenland hebben meer behoefte aan individuele zelfstudieplekken en ontmoetingsplekken. Hun leven speelt voor een veel groter deel op school af dan Nederlandse studenten. Die hebben een bijbaantje en voor hun sociale contacten het uitgaansleven. Ook eenvoudige zaken als signing en catering worden beïnvloed door de behoefte van buitenlandse studenten.

Behoefte in kaart brengen

Voor nieuwbouw, renovatie, maar ook in bestaande huisvesting is het belangrijk om de behoeften van de verschillende gebruikers te kennen. Hiervoor maken we gebruik van de empathy map. Samen met de verschillende gebruikers brengen we in kaart wat deze gebruiker ziet, zegt & doet, hoort, denkt & voelt. Waar liggen de zorgen van de gebruikers en waar wordt de gebruiker gelukkig van?

Wij vertalen de empathy map in eisen en wensen voor de dienstverlening en de huisvesting. Bijvoorbeeld goede catering voor avondcursisten, zodat zij energiek aan hun avondcursus beginnen in plaats van vanuit hun werkplek langs een fastfoodketen te moeten om op tijd voor de avondcursus te zijn. Of door de verlichting in het gebouw aan te passen, zodat een avondstudent niet het gevoel krijgt door een verlaten gebouw te lopen. Ons doel is om uiteindelijk de beste leeromgeving voor studenten te realiseren.

Delen:

Meer onderwijshuisvesting

Campus toont kracht van innovatief ecosysteem

Campus toont kracht van innovatief ecosysteem

vrijdag 19 juli

Op Brightlands-innovatiecampussen werken dagelijks 30.000 ondernemers, onderzoekers en studenten aan doorbraken op het gebied ...

Lees meer

Rob van Gijzel: samen krijg je dingen voor elkaar

Rob van Gijzel: samen krijg je dingen voor elkaar

donderdag 6 juni

“Samen sta je sterk en krijg je dingen voor elkaar.” Dat zegt keynotespreker Rob van Gijzel, die op Campus Day ...

Lees meer

Never waste a good crisis

Never waste a good crisis

dinsdag 28 mei

Rob van Gijzel is keynote spreker op Campus Day 2024 waar hij ingaat op de uitdagingen die samenhangen met de ontwikkeling ...

Lees meer

TU Delft mede-organisator internationale conferentie duurzame campussen

TU Delft mede-organisator internationale conferentie duurzame ...

dinsdag 30 augustus

Op 7 en 8 september vindt op de Duitse RWTH Aachen University The Sustainable Campus Conference plaats. Namens de TU Delft ...

Lees meer

Hoe kun je helpen bij het creëren van een inclusieve campus? 

Hoe kun je helpen bij het creëren van een inclusieve campus? 

vrijdag 5 augustus

Hoe realiseer je een toegankelijke inclusieve en veilige campus? Dat is een van de vijf doelen die de Radboud Universiteit ...

Lees meer

Haagse Hudson’s Bay wordt huisvesting voor Universiteit Leiden

Haagse Hudson’s Bay wordt huisvesting voor Universiteit ...

donderdag 4 augustus

Het voormalig warenhuis Hudson’s Bay aan de Grote Marktstraat in Den Haag wordt getransformeerd tot huisvesting voor ...

Lees meer

In zeven stappen een succesvolle campus

In zeven stappen een succesvolle campus

woensdag 3 augustus

Wat maakt een campus tot een succes? Aan de hand van een reis langs vier gebieden presenteren Gregor Heemskerk, partner ...

Lees meer

Campus TU Eindhoven krijgt 735 studentenwoningen

Campus TU Eindhoven krijgt 735 studentenwoningen

vrijdag 29 juli

De Campus TU Eindhoven krijgt in de zomer van 2024 735 studentenwoningen. Bij het project naar een ontwerp van VenhoevenCS ...

Lees meer

Vastgoed en onderwijs: de toekomst ligt in het metaversum

Vastgoed en onderwijs: de toekomst ligt in het metaversum

donderdag 21 juli

Een metaversum kan inspelen op de behoeften van het onderwijs en onderwijshuisvesting en de zich steeds sneller ontwikkelende ...

Lees meer

Medewerkers strijden om vaste werkplek in toekomstig campusgebouw

Medewerkers strijden om vaste werkplek in toekomstig campusgebouw

woensdag 20 juli

Geesteswetenschappers van de Radboud Universiteit hebben een petitie aangeboden aan het college van bestuur om in het toekomstige ...

Lees meer

Data geven Hogeschool Windesheim meer grip op vastgoedportefeuille

Data geven Hogeschool Windesheim meer grip op vastgoedportefeuille

donderdag 7 juli

Hogeschool Windesheim wil data inzetten om meer grip te krijgen op de vastgoedportefeuille. draaijer+partners helpt ...

Lees meer

Aftermovie Campus Day 2022

Aftermovie Campus Day 2022

donderdag 7 juli

Uitdagingen als de groei in aantal studenten en onderzoek, de onzekerheden en hoe zou een universiteit en campus er nu en ...

Lees meer

Onderwijshuisvesting in juli centrale thema bij Smart WorkPlace

Onderwijshuisvesting in juli centrale thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 1 juli

Onderwijshuisvesting staat de komende jaren voor een scala aan uitdagingen zoals faciliteren van blended c.q. hybride leren, ...

Lees meer

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

vrijdag 24 juni

Scenarioplanning kan bijdragen aan het formuleren van beleid voor een toekomstbestendige campus. Hoe? Dat leggen Pity Jongens ...

Lees meer

TwynstraGudde samenwerkingspartner van TU Delft bij realiseren omvangrijke vastgoedopgave

TwynstraGudde samenwerkingspartner van TU Delft bij realiseren ...

donderdag 23 juni

De TU Delft heeft een omvangrijke vastgoedopgave voor de aankomende jaren. TwynstraGudde is één van de drie ...

Lees meer

De Trias Territoria bij stedelijke gebieden en campussen

De Trias Territoria bij stedelijke gebieden en campussen

donderdag 23 juni

De interactie tussen gebouw- en gebiedsmaatregelen om te verduurzamen is zowel op stedelijk gebied als op de campus van ...

Lees meer

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

dinsdag 21 juni

De campus is een uniek ecosysteem voor kennis en innovatie, waar ruimte is voor groen, waterberging, biodiversiteit en rust. ...

Lees meer

Eindhoven wil na buitenlandse overname meer regie op campussen

Eindhoven wil na buitenlandse overname meer regie op campussen

maandag 20 juni

De gemeente Eindhoven wil meer invloed op de Brainport-campussen, omdat ze baalt van buitenlandse overnames bij de HTC en ...

Lees meer

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

donderdag 16 juni

De meerwaarde van de campus is tijdens en na COVID heel duidelijk geworden. Dat stellen Monique Arkesteijn (links) ...

Lees meer

Brink helpt TU Delft bij complexe vastgoedpuzzel op campus

Brink helpt TU Delft bij complexe vastgoedpuzzel op campus

woensdag 15 juni

De directie CRE&FM moet de komende jaren een complexe vastgoedpuzzel leggen op de TU Delft Campus. Smart WorkPlace partner ...

Lees meer

Terug naar boven