Van de nood een deugd maken: socialere, gezondere en slimmere huisvesting na Covid-19

3 min

 

Van de nood een deugd maken: socialere, gezondere en slimmere huisvesting na Covid-19

Hoe gaan we post-corona met elkaar samenwerken? Over de uitdagingen die daarmee samen hangen schreef Marieke Winter, senior adviseur bij Smart WorkPlace partner draaijer+partners, onderstaande blog.

Organisaties zoeken naar het nieuwe evenwicht in de 1.5 meter maatschappij. Het Covid-19 virus maakt pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar en afhankelijk wij (van elkaar) zijn. Niet alleen bedrijven onderling maar ook medewerkers binnen een bedrijf. Hoe gaan we met elkaar samenwerken in deze nieuwe realiteit?

Veel van de ontwikkelingen die wij afgelopen anderhalf jaar zien, zijn gericht op ‘het hier en nu’. Wat kunnen we doen om onze bedrijfsvoering zodanig in te richten dat mensen snel en veilig aan het werk kunnen? Wat daarbij vaak niet of onvoldoende in overweging wordt genomen, is de lange termijn. Inmiddels is wel duidelijk dat de pandemie een langjarige impact heeft op onze maatschappij.

Een toekomstvisie op de 1.5 meter werkomgeving is onontbeerlijk. Maak daarvoor goed doordachte plannen om als organisatie te kunnen functioneren met de risico’s van een pandemie, zoals het coronavirus. Niemand weet exact wat de toekomst ons brengt, maar we voorzien dat dit voor lange tijd impact heeft op onze leef- en werkomgeving.

Nieuw evenwicht tussen mensen, middelen en processen

Binnen deze nieuwe werkelijkheid moeten we samen zorgen voor een veilige werkomgeving. Het is een collectieve uitdaging om tools en middelen te ontwikkelen die de gewenste werkwijze en het beoogde gedrag ondersteunen. Een coronaproof werkplek gaat wat ons betreft over het vaststellen van het nieuwe evenwicht tussen mensen, middelen en processen. De afdelingen HRM, Communicatie, Vastgoed en Facilitymanagement moeten nadrukkelijk samenwerken om die werkomgeving te realiseren. Zo kunnen zij samen zorgen voor de invoering van de nodige, bij de bedrijfscultuur passende, functionele en organisatorische maatregelen.

Als er dan tóch naar dat nieuwe evenwicht wordt gekeken, kijk dan ook direct verder naar de maatschappelijke uitdagingen die binnen je eigen organisatie spelen, zoals het realiseren van een duurzame energieneutrale werkomgeving of een aantrekkelijke organisatie voor jong en nieuw talent.

Toegevoegde waarde van huisvesting

Je zou eigenlijk het ‘Apple-effect’ voor je eigen gebouw moeten creëren: perfecte gebruikerservaring, apparatuur werkt altijd, service is fantastisch. Zorg voor een werkomgeving met hoogwaardige dienstverlening en een aanbod van services die tot in de kleinste details doordacht zijn. Dit levert ook nog eens toegevoegde waarde, want het verhoogt de arbeidsproductiviteit aantoonbaar. Minder ziekteverzuim door goed klimaat en licht, betere benutting van ruimte, gezonde medewerkers omdat ze goed kunnen eten in het bedrijfsrestaurant en lekker kunnen werken zonder afleiding in massale kantoortuinen en bijvoorbeeld bedrijfsfitness of een stoel-massage van de zaak. Het gaat allemaal over het verhogen van waarde.

Wat is daar dan voor nodig?

De voor de hand liggende corona maatregelen voor social distancing zijn inmiddels overal wel toegepast: de anderhalve meter cirkels, looproutes en coronaschermen. Het is tijd om verder te kijken. Zorg in je directie- of  bestuurskamer dat met andere disciplines dat waarde-effect goed inzichtelijk wordt gemaakt. Die som valt meestal verrassend positief uit. Daar hebben we ondertussen best veel onderzoek naar gedaan, met overtuigende inzichten. Neem bijvoorbeeld het feit dat een goede werkplek circa 10% meer arbeidsproductiviteit oplevert. Zet dat eens af tegen je totale loonsom en je hebt snel een prima businesscase.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven