Republiq nieuwe partner Smart WorkPlace

 

Republiq nieuwe partner Smart WorkPlace

De coronacrisis biedt ook een kans om de werkomgeving beter te laten aansluiten bij de ambities van de organisatie en haar medewerkers. Dat stelt Arjan Verboom, Senior Adviseur bij Republiq, nieuwe partner van Smart WorkPlace.

Welke kansen/ontwikkelingen ziet Republiq voor de werkomgeving van de toekomst?

”Wij geloven als Republiq in de rol die de huisvesting kan vervullen in het waarmaken van de doelstellingen van de organisatie. We zien in de praktijk dat er ook steeds meer aandacht is voor het verbinden van de werkomgeving met de ambities die de organisatie nastreeft. Dat begint bij de visie van een organisatie – en hoe je deze vertaalt naar je werkomgeving – en dat eindigt bij de specifieke behoeften van gebruikers. Dat geheel moet naadloos in elkaar passen.

Deze focus wordt door de coronacrisis versterkt. Het beeld van de toekomstige werkomgeving in 2030 is voor een groot deel het afgelopen jaar al gerealiseerd. De transitie naar het thuiswerken is enorm snel verlopen. Het is mooi om te zien hoe efficiënt er gewerkt kan worden (mits de thuissituatie het toelaat). In een enorm tempo worden er programma’s en toepassingen geïmplementeerd om werken op afstand mogelijk te maken. Hoe organisaties hierin schakelen is indrukwekkend te noemen. Het verplicht thuiswerken levert echt wat op, zoals de persoonlijke efficiencywinst, de CO2-besparing en het besparen van reistijd. Maar niet iedereen gedijt even goed in deze omstandigheden. Waar de een het heerlijk vindt, heeft de ander moeite om het dagritme te bepalen.

Juist in deze fase, waar binnen een korte termijn snelle keuzes worden gemaakt, is het goed om verder vooruit te kijken. Wat is de visie voor de kantooromgeving na het corona-tijdperk? En wat voor rol gaat de werkomgeving spelen in het optimaal faciliteren van de medewerkers? Het menselijk contact wordt door vrijwel iedereen gemist. Dat gesprekje bij het koffieapparaat met collega’s, de toevallige ontmoetingen en het ‘wandelgangen’ circuit. Menig medewerker zal het menselijk contact als essentieel omschrijven voor het werkplezier en de sociale cohesie, maar daarnaast speelt het ook een belangrijke rol in het creëren van nieuwe samenwerkingsverbanden en het stimuleren van kennisdeling en innovatie. Thuiswerken is in rap tempo binnen veel organisaties mogelijk gemaakt en juist die ontwikkeling maakt dat het kantoor in de toekomst waarschijnlijk nog meer dé plek wordt om elkaar te ontmoeten, in plaats van vooral een verzameling werkplekken.

De inrichting van de werkomgeving zal dan ook flink gaan veranderen. En juist die verandering vormt een mooie aanleiding om te kijken wat je nog meer aan doelstellingen wilt waarmaken als organisatie. Door de coronacrisis is er veel meer aandacht voor gezondheid, misschien wil je als organisatie wel uitblinken in een voorbeeldproject op het gebied van positieve gezondheid, of misschien toch maar die verduurzamingsslag meenemen, of meer flexibiliteit inbouwen naar de toekomst. Eén ding is het allerbelangrijkst: het zorgen dat de werkzaamheden en werkprocessen die plaats blijven vinden in de werkomgeving optimaal gefaciliteerd worden.”

Welke rol kan Republiq daarbij spelen?

“Hoewel we ons bij Republiq de hele dag bezighouden met beslissingen binnen het (publiek) vastgoed, draait alles wat we doen uiteindelijk om de mensen die in dat vastgoed wonen en werken. Huisvesting is daarbij geen doel maar een middel om de doelstellingen van een organisatie te kunnen bereiken. Republiq heeft veel ervaring met het begeleiden van complexe vastgoedtrajecten die dit als uitgangspunt nemen. Omdat we altijd werken voor publieke opdrachtgevers gaat het erom dat hierbij maatschappelijke doelen worden gerealiseerd en het maatschappelijk geld zo goed mogelijk wordt besteed. Zo denken we met de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit van Amsterdam na over hoe gebouwen buiten de piektijd kunnen worden benut, werken we met de GGD om hun kijk op positieve gezondheid te laten doorklinken in hun huisvesting en zijn we bij de gemeente Nieuwegein betrokken om het stadskantoor zo vorm te geven dat dit echt een plek wordt waar mensen elkaar vinden (burgers, medewerkers, sociale organisaties).

De inzet van big data is in veel van onze projecten een tweede natuur. Data helpt strategie te vormen en besluiten te nemen op basis van feiten. Dit houdt de discussie helder en is vaak de kortste route naar een goed besluit. Wij investeren volop om alle data voor vastgoedsturing te verzamelen. Er is geen andere partij die zoveel relevante data heeft als Republiq. Wij weten alles van het corporatievastgoed en de opbouw van wijken en buurten. Wij weten alles van het maatschappelijk vastgoed in Nederland. Die data maken we voor onze opdrachtgevers beschikbaar en gebruiken we zelf in ons advies.”

Waarom is het belangrijk voor Republiq om in een platform als Smart WorkPlace te participeren?

“Wij willen ons continue ontwikkelen. Dat doen we door te innoveren en pionieren in onze projecten, maar ook door te leren van anderen. Een platform als Smart WorkPlace leent zich daar goed voor. We hebben altijd een open blik naar wat anderen al weten of kunnen en werken graag samen met andere slimme partijen. We hopen dat we dit jaar weer fysiek bijeen kunnen komen om zo real life ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren.”

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven