Hoe meet je circulariteit van kantoorinrichting?

 

Hoe meet je circulariteit van kantoorinrichting?

Hoe beoordeel je de inkoop van circulaire kantoorinrichting? En wat is circulair? Gelukkig helpen keurmerken, zo bleek tijdens de derde bijeenkomst van leernetwerk Circulair Kantoorinrichting bij de Hogeschool in Utrecht. 

Deze bijeenkomst werd op 31 oktober gehouden in Utrecht. Een van de onderwerpen was het meten van de circulariteit van kantoormeubelen. Godard Croon van Copper8 besprak daarbij 3 meest gangbare meetinstrumenten.

Cradle2Cradle

‘De bekendste is Cradle2Cradle, dat ook het duurzaamheidsthema’s zoals waterbeheer en sociale eerlijkheid in de beoordeling meeneemt. Er zijn echter 2 nadelen: de certificering gebeurt op productniveau. Dat maakt het dus relatief duur om voor deze certificering te kiezen en dus hebben producenten zo’n certificaat voor slechts enkele items. Bovendien gebeurt de certificering op 5 niveaus (basis, brons, zilver, goud en platinum), maar is het niet helemaal helder hoe je die van elkaar kunt onderscheiden. Het kan ook zijn dat 2 leveranciers met 2 verschillende stoelen binnen hetzelfde niveau vallen. Voor wie kies je dan? Het certificaat beperkt daarmee enigszins het onderscheidend vermogen.’

CircularIQ

Een ander meetinstrument van circulariteit is CircularIQ. ‘Met deze tool kun je alle elementen benoemen die je graag wilt laten meten. Leveranciers krijgen vervolgens een vragenlijst die ze moeten beantwoorden. Het nadeel is dat je soms binnen de keten van leveranciers te weinig zicht hebt op de gebruikte materialen. Ook moet een leverancier bij deze tool gedetailleerde vragen invullen.’ Dat laatste was voor een van de deelnemers aan het leernetwerk geen bezwaar. ‘Wij maken veel gebruik van CircularIQ. Het invullen valt wel mee. Voor ons is het een bruikbaar meetinstrument.’

Ecochain

Tot slot besprak Croon kort het derde instrument: Ecochain. ‘Bij dit internationale erkende meetinstrument krijg je voor al je producten een levenscyclusanalyse (LCA) en een daaruit voortvloeiende milieukostenindicator (MKI). Dit instrument kan dus een belangrijke ontwikkeling binnen aanbestedingen zijn. Alleen hebben veel “nieuwe sectoren”, zoals de meubelbranche, nog niet veel data beschikbaar gesteld. Dat maakt het maken van referentiekaders voor deze meetmethode wat lastig. De branche moet dus eerst meer bekend worden met dit systeem.’

Het voordeel van EcoChain is dat het werkt op basis van een LCA die in veel sectoren, zoals de bouw en GWW, al 10 jaar een gebruikelijke methode is. Binnen de meubilairsector is dit nog minder gangbaar, al komt daar met het platform “Inside/Inside” al verandering in, aldus Croon. Dit initiatief verzamelt MKI-waardes van materialen en producten binnen de interieursector, zodat de milieu-impact inzichtelijk en vergelijkbaar wordt.

Lees hier meer over de bijeenkomst.

Bron: PIANOo

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven