'Van werkplekken naar plekken die werken'

3 min

 

'Van werkplekken naar plekken die werken'

Huisvesting heeft een grote invloed op de mensen die haar gebruiken. En daarmee ook op de resultaten van het proces waaraan diezelfde mensen werken.

door René Stevens (*)

Menig managementteam onderkent dat tegenwoordig en handelt daar naar. Dat doen ze door Real Estate en Facility Management organisatorisch onder de afdeling Human Resource Management te plaatsen. Een goede zaak, want naast de aandacht voor hoe mensen functioneren en presteren geeft dat ook focus op de omgeving waarin ze dat moeten doen. De eenzijdige aandacht op ‘werkplekken’ verschuift daarmee naar ‘plekken die werken’. De cruciale vraag daarbij is dan wel wat maakt dat de plekken werken voor de organisatie en haar mensen? Als je maatwerk wilt leveren moet je namelijk eerst de maat nemen.

Droom

Om de maat te kunnen nemen moet er wel een norm zijn. Pas dan is er transparantie en duidelijkheid. Hiervoor bestaat de Real Estate Norm. Zo kan vanuit het perspectief van de feitelijke gebruikers, objectief en transparant over huisvestingskwaliteit worden gecommuniceerd. De initiatiefnemers DTZ Zadelhoff, Ingenieursbureau Starke Diekstra en JonesLang LaSalle hebben daarvoor in 1992 de stichting REN Nederland opgericht. Daarbij mocht ik  aan de wieg staan.

Nu, ruim een kwart eeuw later, heb ik de stichting REN overgenomen. Mijn droom was en is een meetmethode te ontwikkelen om in lekentaal de ‘fit-for-purpose’ van werk-/leer-en zorgomgeving te kunnen benoemen. Zo heb ik dan regelmatig een ‘functioneringsgesprek’ met de huisvesting.

REN-norm

Meetmethoden zoals de WELL-standard en BREAAM meten alleen vanuit een bepaald facet, respectievelijk gezondheid/welzijn en duurzaamheid. De nadruk ligt op het behalen van een (betaald) certificaat, beoordeeld door externen. De REN-norm daarentegen is een meetmethodiek waarmee eigen lenzen worden gemaakt om huisvesting mee te beheren.

De mens centraal

Samen met het internationale Real Estate en Facility Management-team van Zurich Insurance Company is de REN geheel gereviseerd tot een REN 3.0. Een meetmethodiek voor de huisvesting en facility manager 3.0, die de mens als gebruiker van de huisvesting centraal stelt. REN 3.0 helpt om de kwaliteit van huisvesting (vastgoed, FM en ICT) SMART te maken zodat erop gestuurd kan worden om naast effectiviteit en efficiency ook de gewenste gebruikers ervaring te realiseren, te monitoren en te borgen met de PDCA-cyclus.

REN 3.0 maakt een geïntegreerd onderdeel uit van de Real Estate GPS, een navigator om de huidige positie en de bestemming op de Strategic Housing Roadmap te bepalen.

Functioneringsgesprek

De ultieme toets voor de effectiviteit van huisvesting is de ervaring van degenen die het gebruiken. Behalve de (subjectieve) mening van de gebruikers blijft er ook behoefte aan een objectieve toets van de feitelijke prestaties van huisvesting. Zo kan worden beoordeeld of de beoogde effectiviteit (doeltreffendheid) van de huisvesting op een efficiënte (doelmatige) wijze op tijd, binnen aanvaardbare risico’s en budget wordt gerealiseerd.

Meten met REN 3.0 helpt voorkomen dat heel efficiënt de ‘verkeerde’ dingen worden gedaan die niet of nauwelijks bijdragen aan de effectiviteit (doeltreffendheid) voor de eigen organisatie en de beleving van de gebruikers van de huisvesting.

(*) Ir. René Stevens MBA, ATELIER V real estate B.V. ,www.atelier-v.nl

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven