Dé trend van 2018: we moeten niet, maar willen juist naar kantoor

Dé trend van 2018: we moeten niet, maar willen juist naar kantoor

Het jaar 2018 staat voor werkgevers en medewerkers in het teken van Fear Of Missing out the Office. Drie trends zorgen ervoor dat medewerkers niet naar kantoor toe moeten, maar juist willen gaan.

Smart WorkPlace Founding Partner Colliers heeft deze drie trends op een rijtje gezet. Ontdek de kracht van stilte en hoe stilte meer is dan ‘geen lawaai’. Leer waarom je medewerkers geen baan meer biedt, maar een carrière en een community door te kiezen voor een Lifestyle Office. En lees tot slot over de noodzaak en voordelen van intern ondernemerschap en waarom het hoofdkantoor hier niet altijd geschikt voor is.

Trend 1: The sound of Silence

Agile werken, scrummen en Het Nieuwe Werken stellen interactie en samenwerking centraal. Open en centrale ontmoetingsplekken verdringen ruimtes voor individueel werk. Hiermee is de hoeveelheid communicatie exponentieel toegenomen en zijn er minder ruimtes voor stilte, reflectie en contemplatie.

Medewerkers ervaren meer werkdruk, stress, frustratie en tijdsdruk door verstoringen. De gemiddelde kenniswerker heeft elf minuten gefocuste tijd. Hierdoor wordt de meerwaarde van stilte binnen de werkomgeving groter. Zo heeft stilte een positieve invloed op creatief denkwerk en besluitvormingsprocessen. En creëert stilte ruimte voor je hersenen om naar de nadenk-stand te gaan.

Te lang is er alleen aandacht geweest voor geluid als verstoring. 2018 is het jaar waarin de Sound of Silence weer gewaardeerd wordt als een kwaliteit in de werkomgeving en een arbeidsvoorwaarde.

Trend 2: The lifestyle office

Jarenlang werd werkruimte aangeboden met de locatie als enige onderscheidende factor. Door de vastgoedcrisis ontstonden aanbieders van full-service kantoren en flexibele kantoorruimtes. Met verschillen in uitstraling, werkstijl en de aanwezige community is het kantoor een merk geworden.

Een succesvol kantoor biedt niet alleen een plek om te werken, maar creëert de urgentie om op kantoor te komen. Het missen van sociale interactie, de teamdynamiek of een uniek event roept een gevoel op van Fear Of Missing out the Office. Dit vraagt om een community manager die het kantoor omvormt naar een thuisbasis waar je aanwezig wilt zijn: het kantoor als bestemming.

Trend 3: The rise of intrapreneurship

Lange tijd was een werkplek op het hoofdkantoor voor jong talent de heilige graal om op te vallen, carrière te maken en een traineeship te volgen. Nu streven zij naar een eigen start-up en ondernemerschap. Steeds meer bedrijven stellen hun kantoren open voor intrapreneurs: medewerkers die binnen of over de grenzen van de bestaande organisatie heen een ondernemersrol vervullen. De omarming van intrapreneurs betekent investeren in nieuwe ideeën.

Intrapreneurs staan los van vaste structuren en worden het liefst letterlijk buiten de kantoormuren geplaatst. In 2018 vervaagt de traditionele scheiding tussen het hoofdkantoor en de back-office en ontstaat er steeds meer een mix van panden en locaties gericht op werkprocessen van intrapreneurs en hun specifieke wensen.

Bron: Colliers

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven