Persoonskenmerken en organisatiecultuur bepalen tevredenheid over werkomgeving

Persoonskenmerken en organisatiecultuur bepalen tevredenheid over werkomgeving

Tevredenheid over de werkomgeving wordt beïnvloed door persoonskenmerken van de medewerkers en de organisatiecultuur. De inrichting van de werkomgeving mag niet worden gedicteerd door organisatiedoelstellingen.

Dat stellen Sjoerd Memelink (Twynstra Gudde ) en Eelco Voogd (WPA) in een artikel in de eerste editie van Smart WorkPlace Magazine, dat deze week verschijnt. Twynstra Gudde en WPA hebben samen met afstudeerder Vera Kos van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een activiteit gerelateerde werkomgeving. Dit onderzoek ‘Organizational culture and activity-based office’ heeft zich specifiek gericht op de invloed van de organisatiecultuur en de persoonskenmerken van de medewerker op de tevredenheid met de werkomgeving.

Ambities 

Een standaard kantooromgeving ‘one size fits all’ bedenken zonder goed te kijken en te luisteren naar de medewerkers, leidt vaak tot een werkomgeving die de ambities niet kan waarmaken, stellen Memelink en Voogd vast. Het leidt tot ontevredenheid, inefficiëntie, productiviteitsverlies en uiteindelijk misschien wel tot het vertrek van waardevolle medewerkers.

Persoonskenmerken

Het inrichten van een werkomgeving begint met een werkplekanalyse en onderzoek naar cultuur en persoonskenmerken van medewerkers. Hoe beter de werkomgeving daarbij aansluit, hoe groter de kans op succes. Het vergroot de tevredenheid van de medewerkers over de werkomgeving en de faciliteiten die worden geboden. Organisaties als geheel, maar zeker HR-managers en facility managers hebben daar baat bij.

Onderdeel van familie

Een van de opmerkelijke bevindingen is dat er een duidelijke relatie is tussen het succes van een activiteit-gerelateerde werkomgeving en de dominante cultuur van een organisatie. Wanneer medewerkers zich onderdeel voelen van een familie en het prettig vinden om flexibel in wisselende teams te werken, heeft een activiteit-gerelateerde werkomgeving goede kans van slagen. In een marktcultuur en een duidelijk hiërarchisch geleide organisatie is die kans een stuk kleiner.

Lees het gehele artikel in de eerste editie van Smart WorkPlace Magazine, dat deze week verschijnt.

Bron: Smart WorkPlace Magazine

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven