Werknemer creëert favoriete werkomgeving dankzij slimme software

2 min

 

Werknemer creëert favoriete werkomgeving dankzij slimme software

Eén ding is zeker: wanneer je weet hoe medewerkers zich voelen, wordt het creëren van de ideale werkplek een stuk eenvoudiger. Helaas zijn onze stemming en behoeften niet zo duidelijk van ons lichaam af te lezen.

door Geert-Jan Blom (*)

Sterker nog: vaak ben je je zelf niet eens bewust van je werkelijke behoeften. En als het gaat om de ideale werkplek, wordt het nog lastiger: hierbij veranderen onze behoeften en voorkeuren de hele dag door. Zo heb je bij het lezen van een gecompliceerd rapport waarschijnlijk behoefte aan een rustige omgeving, terwijl je bij routineklussen juist wat bedrijvigheid om je heen als prettig kan ervaren. Om meer inzicht te krijgen in deze wisselende voorkeuren, omgeving en gezondheid van medewerkers hebben is de Healthy Workplace in Groningen opgezet.

Onderzoek naar verschillende factoren

Tijdens deze pilot worden verschillende factoren van de kantooromgeving gemeten, zoals het geluidsniveau, de temperatuur, de luchtvochtigheid en de CO2-uitstoot in een ruimte. Medewerkers zijn zich meestal niet bewust van deze factoren, terwijl ze wel degelijk invloed hebben op hun welbevinden. In een ruimte met een hoge CO2-uitstoot worden medewerkers bijvoorbeeld slaperig en kunnen ze zich moeilijker concentreren. Daarom brengt het onderzoek ook de gemoedstoestand van medewerkers in kaart door middel van vragenlijsten. Zo worden mogelijke verbanden zichtbaar tussen externe factoren en het welbevinden van medewerkers. Daarnaast krijgen medewerkers door het dragen van een ‘fitbit’ (een soort sporthorloge) inzicht in hun lichamelijke reacties, zoals hartslag en calorieverbruik.

Digitaal dashboard

Uiteindelijk worden alle data van de omgeving vertaald naar een digitale plattegrond. Op deze manier heeft de gebouwbeheerder niet alleen inzicht in de beschikbaarheid van ruimten, maar ook in de verschillende omgevingsfactoren per ruimte. Deze informatie wordt verwerkt in een digitaal dashboard, dat ook inzichtelijk is voor medewerkers. In de nabije toekomst kunnen medewerkers via dit systeem zelf ontdekken wat voor soort werkplek het beste past bij een specifieke behoefte op een specifiek moment. Het is dus vooral aan henzelf om verbanden te leggen tussen de metingen en hun welbevinden. Pas als medewerkers zich hier bewust van zijn, ontdekken ze welke factoren voor hen bepalend zijn. Op deze manier kan de medewerker zelf vormgeven aan zijn of haar behoeften en daar plukt de organisatie uiteindelijk de vruchten van. Denk aan een hogere tevredenheid bij medewerkers over hun werkomgeving en een toenemende productiviteit.

Well-being programma
Zo realiseerde ING met haar ‘well-being programma’ bij het betreffende bedrijfsonderdeel een omzetgroei van 200 miljoen euro. Net zoals bij de Healthy Workplace ligt de focus van dit programma op het herkennen en meten van de emoties en gezondheid van medewerkers. Wil je overigens op een toegankelijke manier zelf de emoties en gezondheid van je collega’s meten? Let dan vooral op mensen in een felgekleurde of zwarte outfit …

(*)Geert-Jan Blom is Business Consultant Planon Netherlands

Bron: Planon

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven