De medewerker centraal in de werkomgeving van de toekomst

 

De medewerker centraal in de werkomgeving van de toekomst

Hoe maak je een werkomgeving waar medewerkers tevreden mee zijn? Hoe zorg je dat de werkomgeving écht past bij de medewerkers en je organisatie? Hoe succesvol is activiteit gerelateerd werken?

Deze vragen hielden ons bezig en brachten ons bij het 'Onderzoek naar de invloed van cultuur en persoonlijkheid voor het succes van de werkomgeving'.

De laatste twee á drie decennia is onder het mom van ‘Het Nieuwe Werken’ menig kantoor verbouwd van een traditionele werkomgeving, meestal cellenkantoor, naar een activiteit gerelateerde werkomgeving. Het evangelie van HNW werd overal uitgedragen. Twynstra Gudde heeft daar ook een steentje aan bijgedragen. In het begin van de jaren ’90 stonden wij samen met Veldhoen aan de wieg van dit gedachtengoed in Nederland.

Activiteit gerelateerd werken

Men moest ‘flexibel’ gaan werken en afscheid nemen van de vaste werkplek of eigen kamer. Dit werd lang niet altijd in dank afgenomen door de medewerkers. In een activiteit-gerelateerde werkomgeving kiezen medewerkers, afhankelijk van de werkactiviteit die ze uitvoeren, een passende faciliteit, bijvoorbeeld een concentratieruimte, een open werkplek of een werkkamer. De aanstaande verandering behelst meer dan alleen een nieuwe werkplek (Bricks), het betrof ook nieuw gedrag (Behaviour) en nieuwe ICT middelen (Bytes). Een verandering die lang niet altijd vlekkeloos verloopt.

Het nieuwe werken

Het concept is dan ook in de afgelopen jaren even zo vaak verguisd als geprezen. De gepretendeerde voor-delen zoals meer interactie, efficiency en productiviteit worden veelal niet behaald. Dat we er vierkante meters mee kunnen besparen hebben we er in de loop der tijd wel mee aangetoond. Maar hoeveel bespaar je daadwerkelijk als medewerkers er minder tevreden, productief en/of effectief van worden?

De medewerker centraal

Nu er een ‘war on talent’ gaande (of aanstaande) is, staat de medewerker centraal en is efficiëntie per vier-kante meter als enig criterium niet meer houdbaar. De vraag is daarom relevant waardoor een activiteit-gerelateerde werkomgeving als concept slaagt of juist niet. Om beter te begrijpen welke factoren het succes bepalen van de implementatie van een activiteit gerelateerde werkomgeving hebben Twynstra Gudde en WPA in samenwerking met afstudeerder Vera Kos van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een activiteit gerelateerd werkomgeving. We hebben ons specifiek gericht op de invloed van de organisatiecultuur en de persoonskenmerken van de medewerker op de tevredenheid met de werkomgeving.

Meten cultuur en persoonskenmerken

Wat blijkt, een werkplekconcept dat écht werkt, ontstaat wanneer bij het bedenken en ontwikkelen ervan niet alleen het werk dat mensen doen (de activiteit) centraal staat, maar ook de organisatiecultuur en de per-soonskenmerken worden meegenomen. Deze aspecten waren en zijn nog vaak een blinde vlek.

Productiviteit, tevredenheid, effectiviteit, maar bovenal werkplezier volgen als de werkomgeving past bij de organisatiecultuur maar bovenal bij de medewerker (en niet alleen bij de activiteit die ze uitvoeren). Kortom; zet de medewerker centraal en niet alleen zijn activiteiten.

Geïnteresseerd naar de uitkomsten van ons onderzoek? 
Download Whitepaper

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven