Autoloze zakelijke mobiliteit
Jarenlang is geïnvesteerd in fysieke mobiliteit van goederen en personen. Vooral meer asfalt. Met twintig procent bevolkingsgroei leek de behoefte aan nog meer groter te worden. Maar het kantelpunt heeft zich aangediend.
Door de ontwikkeling van Smart Cities en nieuwe technologie is een scala aan alternatieve vormen van werken ontstaan. Het lijkt er nu op dat deze ontwikkelingen ook de mobiliteitsvraag gaan beïnvloeden. We wisten al dat jongere generaties sneller neigen naar een mobiliteitsbudget in plaats van vaste leaseauto. De toenemende digitalisering zorgt ervoor dat steeds meer activiteiten van het werkproces niet meer plaatsgebonden maar plaatsloos zijn. Er is sprake van virtueel samenwerken. En de opties nemen toe. Transport van een product over de weg of eerst over internet en dan printen op de bestemming? Of printen op een centrale plaats in de stad en dan het laatste stukje per koerier? Diensten online verlenen of uitsluitend door als persoon aanwezig te zijn? Deze vragen komen steeds meer op tafel. Zeker nu ook grote leasebedrijven en opdrachtgevers overstappen op all-electric mobiliteit. Denk aan de EV100 , LeasePlan, Essent en RHDHV. Met de overstap naar elektrisch lijkt ook de functionaliteit van het vervoermiddel meer digitaal te worden.
Strategie NS
En daarmee komt de strategie van de NS ook in een ander daglicht te staan. De vraag naar mobiliteit per trein door de werkende mens neemt toe. De relatie tussen de trein en de stad verandert. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Op de site van NS is te lezen: “NS, SnappCar en Uber gaan samenwerken om inwoners uit Amsterdam een goed alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto. De drie partijen creëren de #DitchYourKeys-campagne waarbij mensen worden uitgedaagd hun autosleutel in te leveren en de auto een week te laten staan. Deelnemers krijgen een NS Business Card met een breed pakket aan diensten en een persoonlijk budget van Uber en SnappCar.”
Feitelijk probeert men het autogebruik in zowel de stad zelf als op de langs de treinroutes gelegen wegen te beperken. Dit betekent dat er meer spoor moet komen om een echt alternatief voor zakelijke mobiliteit te vormen. En het betekent dat stations moeten veranderen van een retailpark naar een werkomgeving met hospitality. Dus ook met VR, AR en MR.
De transitie van fysieke naar virtuele mobiliteit is daarmee ingezet. De mobiliteit tussen een Smart Home, Smart City, Smart Building en Smart WorkPlace gaat een belangrijk onderdeel van het werkproces worden. Het 500 uur per jaar in de auto zitten zonder je Smart Phone te kunnen gebruiken gaat langzaam maar zeker verdwijnen. De opbrengst hiervan is een gezondere en slimmere werkomgeving.
Leer alles over WorkPlace Management
zondag 15 oktober
Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...
Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...
woensdag 21 juni
In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...