‘Verbeter de samenwerking op de servicedesk met persoonlijkheidstests’

4 min

 

‘Verbeter de samenwerking op de servicedesk met persoonlijkheidstests’

Bevordert een persoonlijkheidstest de samenwerking op de servicedesk? Daarover schreef Rob Haaring van Smart WorkPlace partner TOPdesk onderstaande blog.

Persoonlijkheidstests. De een zweert erbij en gelooft dat het teams helpt om beter te presteren. De ander vindt het juist complete onzin. Is een persoonlijkheidstest nuttig? En bevordert het daadwerkelijk de samenwerking op de servicedesk? Je leest het in dit blog.

Persoonlijkheidstests door de jaren heen

De eerste persoonlijkheidstests vonden plaats aan het einde van de 18e eeuw. Volgens de leer van de frenologie - onderdeel van de psychologie – kon je persoonlijkheidskenmerken afleiden aan de vorm van de schedel. Later werd frenologie afgedaan als kwakzalverij.

Tijdens de eerste wereldoorlog gebruikte het Amerikaanse leger persoonlijkheidstests om te testen of soldaten vatbaar waren voor shell shock: de psychische gevolgen van een oorlog voor een soldaat, zoals angststoornissen of slapeloosheid. In de jaren  ’40 en ’50 werden de tests ingezet om op een wetenschappelijke manier de basiskenmerken van de menselijke persoonlijkheid te ontdekken, zoals extraversie en openheid.

Vandaag de dag zie je dat persoonlijkheidstests vaak gebruikt worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor een functie, of past binnen een team. Er zijn zelfs bedrijven waarbij een persoonlijkheidstest het enige middel is om een voorselectie van kandidaten te maken.   

Bekende persoonlijkheidstests

In de loop der jaren zijn er veel persoonlijkheidstests ontwikkeld. Ik deel graag een aantal bekende varianten met je:

  • Myers – Briggs Type Indicator (MBTI). Volgens deze test bestaat je persoonlijkheid uit 4 basiskenmerken, die met een letter aangegeven worden. Je bent bijvoorbeeld introvert (I) of extravert (E), en maakt beslissingen met je verstand (T) of je gevoel (F). Je leeft het liefst gestructureerd (J) of bent flexibel (P), en als het om informatie verwerken gaat, ben je het liefst concreet en kijk je naar details (S), of je houdt juist van abstracte ideeën en kijkt naar het grotere plaatje (N). De 4 letters die uit de test komen, passen vervolgens bij 16 persoonlijkheidstypes.
  • Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI). Deze test wordt veel ingezet bij klinisch en forensisch onderzoek om een diagnose te stellen van geestelijke gezondheidsproblemen. De proefpersoon wordt getest op 10 klinische schalen: hypochondrie, depressie, psychopathisch afwijkend, mannelijk of vrouwelijk gedrag, paranoia, psychasthenie, schizofrenie, hypomanie, en sociale introversie.
  • Big Five. De Big Five is een van de populairste persoonlijkheidstests waarbij naar 5 karaktereigenschappen wordt gekeken. Uit de uitslag van deze test blijkt of je: extravert of introvert bent, anderen graag helpt of vooral naar je eigen belang kijkt, hoe zorgvuldig je bent, hoe emotioneel stabiel je bent en in hoeverre je openstaat voor nieuwe ervaringen.

Waarom een persoonlijkheidstest op de servicedesk?

Ook op de servicedesk kan een persoonlijkheidstest van waarde zijn. Waarom? Elke test leert dat er verschillende type mensen zijn, en op welke manier ze graag benaderd worden. Als je een test met je team doet, zul je zien dat jullie elkaar beter leren kennen, en beter begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert: het verbreedt jullie perspectief.  Zegt iemand niks tijdens een discussie? Dat wil niet per definitie zeggen dat hij niet geïnteresseerd is. Misschien is hij bang voor conflicten en houdt hij daarom zijn mening liever voor zich.

Daarnaast leer jij je medewerkers waarderen om wie ze zijn. Vind je het soms lastig dat iemand met weinig nieuwe ideeën komt? Kijk eens anders naar diegene: waarschijnlijk blinkt hij ergens anders wel in uit, zoals het bijhouden van een planning.

Persoonlijkheidstest: nuttig maar niet leidend

Persoonlijkheidstests hebben ook een aantal keerzijdes. Veel mensen verschuilen zich achter de uitslag van een test als ze ongewenst verdrag vertonen. ‘Volgens de test ben chaotisch, dus ik kan er niks aan doen dat ik te laat ben voor een vergadering.’ Een ander gevaar is dat jij labels op je werknemers plakt. Als jij iemand steeds op een specifieke manier benadert, bestaat de kans dat die medewerker zich daar ook naar gaat gedragen.

Daarnaast zijn mensen geneigd de uitkomst van een test als absolute waarheid te zien. Ik geloof zeker dat een persoonlijkheidstest toegevoegde waarde heeft, maar je moet ook altijd rekening houden met zaken die de antwoorden beïnvloeden. Denk aan sociale factoren, of kandidaten die zich anders voordoen omdat ze een bepaalde uitslag voor ogen hebben.

Je kunt dus niet blind varen op de uitslag van een persoonlijkheidstest. Daarom vind ik dat de test niet leidend moet zijn in hoe je iemand benadert. Denk niet: ‘Hij is volgens de test niet assertief, dus hij geeft nooit zijn mening.’ Want als je even doorvraagt, zal hij wel zijn standpunten duidelijk maken.

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven