‘Autofabrikanten hebben moeite met afscheid verbrandingsmotor’
Fleetmanagers moeten hun vloot verduurzamen. Maar autofabrikanten hebben vaak moeite met afscheid nemen van de verbrandingsmotor, zo blijkt uit de blog van Max Erich op E-drivers.com, het platform voor e-mobility.
In 2012 stelde de toenmalige CEO van VW – Martin Winterkorn – vol overtuiging: “Voorlopig is er geen alternatief voor brandstofmotoren.” Sindsdien is de wereld sterk veranderd en is het einde van de verbrandingsmotor meer dan ooit in zicht. Uit een inventarisatie van e-drivers.com blijkt dat veel autofabrikanten moeite hebben zich hieraan over te geven.
Andere wereld voor autofabrikanten
Het afgelopen decennium veranderde er nogal wat voor de auto-industrie. Dieselgate, toenemende zorgen over klimaatverandering, strengere milieuwetgeving en de opkomst van Tesla. Rondom de uitspraak van Winterkorn, in 2012, verschenen namelijk ook de eerste productie exemplaren van de Model S. Het bleek de auto te zijn die batterij-elektrisch vervoer serieus op de kaart zette.
Wie past zich aan?
Voor autofabrikanten is elektrificatie inmiddels onontkoombaar. Naast de vele voordelen van elektrisch rijden eisen ook steeds meer overheden een overgang naar emissievrije auto’s. Toch blijkt het voor diverse autofabrikanten lastig de verbrandingsmotor op te geven. E-drivers.com doet een rondje langs de velden om te zien waar autofabrikanten staan als het gaat om hun visie op elektrische auto’s.
VW en Daimler gaan strijd aan met Tesla
Zeker voor de grote Duitse autofabrikanten is het naderende einde van de brandstofmotor pijnlijk. Duitsland is het geboorteland van de interne verbrandingsmotor en loopt al jarenlang voorop als het gaat om de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Toch heeft Volkswagen besloten dat het vol voor elektrisch gaat. Onder aanvoering van de nieuwe CEO, Herbert Diess, investeert het tientallen miljarden in de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. VW gaat daarmee de strijd aan met Tesla en denkt in 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto’s te verkopen, goed voor 20% van de totale verkoop.
Ook Daimler (Mercedes) streeft naar een leidende positie in elektrisch. Het is druk bezig haar modellen te elektrificeren, van hybride tot volledig elektrisch. Van die laatste soort moeten minimaal 10 modellen op de markt komen. Daarbij gaat het zowel om batterij-elektrisch als brandstofcel aandrijving. In tegenstelling tot VW kijkt Daimler namelijk ook naar waterstof. In 2025 verwacht Daimler dat elektrische auto’s goed zijn voor 15%-25% van de totale verkoop.
BMW houdt scepsis
Hoewel BMW een soortgelijke doelstelling heeft als Daimler, maakt het bedrijf een voorbehoud. BMW stelt dat het behalen van dat target afhankelijk is van overheidsbeleid, regulering en de ontwikkeling van laadinfra. BMW leek eerder een pionier te worden in elektrische auto’s. Het bedrijf was er vroeg bij met de i3. Daarna volgden echter vooral plug-in modellen. Dat lijkt ook de richting voor de komende jaren te zijn als het aan R&D-baas Klaus Frölich ligt. Volgens hem willen consumenten geen EV’s en hebben brandstofmotoren nog zeker 30 jaar toekomst in zich.
Japan tussen waterstof en batterij
Lange tijd waren Japanse fabrikanten, met uitzondering van Nissan, vooral geïnteresseerd in hybride aandrijving. Voor de lange termijn werd ingezet op waterstof. Iets wat past in het grotere denkbeeld van het land, dat zich wil ontwikkelen tot waterstof economie. Inmiddels voelen Toyota en Honda de druk om op het vlak van batterij-elektrisch in actie te komen. Beide fabrikanten brengen daarom nu BEV’s op de markt. Toch blijft de brandstofmotor belangrijk(er). Zo ziet Honda CEO Hachigo elektrificatie vooral als een manier om het brandstofverbruik te drukken en zo aan emissieregels te voldoen. Volgens hem is de toekomst hybride en zal de vraag naar volledig elektrische auto’s voorlopig niet toenemen.
Nissan, ooit leidend in batterij-elektrisch met de Leaf, raakte de laatste jaren achterop in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het wil echter weer volop meedoen. Elektrische modellen zijn in aantocht op een – in samenwerking met het Franse Renault – nieuw ontwikkeld elektrisch platform.
PSA en FCA: noodgedwongen inhaalrace
Elders in Frankrijk, bij PSA, bleef het op elektrisch vlak lange tijd stil. Vanaf dit jaar worden echter ook hier batterij-elektrische auto’s op de weg gezet. Dat moet in de toekomst ook gaan gebeuren bij fusiepartner FCA, dat nog aan het begin staat van elektrificatie. Voorlopig zal bij beide fabrikanten veel moeten komen van plug-in hybride modellen. Er wordt ingezet op platformen die in zowel brandstofaandrijving (en hybride) als batterij-elektrisch kunnen voorzien. PSA CEO Tavares was eerder zeer kritisch op het Europese beleid ten aanzien van aanscherping van emissie-eisen. Het lijkt bij PSA-FCA nog altijd meer op moeten in plaats van willen.
Hyundai en Kia nog (te) bescheiden
Meer voortvarend in batterij-elektrische auto’s zijn Hyundai en stalgenoot Kia. Het afgelopen jaar boekten beide merken veel succes in Nederland met volledig elektrische modellen. In Nederland verwacht Hyundai dat 60% van de auto’s die het merk in Nederland verkoopt, BEV’s zullen zijn. Hyundai denkt in 2025 tot de top drie te horen als het gaat om EV’s. Jaarlijks wil het concern wereldwijd dan 670.000 elektrische auto’s verkopen, waarvan 560.000 voorzien van batterijen (daarnaast brandstofcel auto’s). Daarmee is het qua ambitie bescheiden ten opzichte van VW, Daimler en Tesla. Laatstgenoemde wil al in 2020 zo’n half miljoen BEV’s produceren. De directeur van Hyundai Nederland heeft wel aangegeven dat het concern uit zijn schulp begint te kruipen en de bescheidenheid van zich af wil schudden.
GM en Ford in schaduw Tesla
In de VS staan de giganten van vroeger, General Motors en Ford, steeds meer in de schaduw van Tesla. De beurswaarde van Tesla is hoger dan die van GM en Ford tezamen. Toch hopen zowel GM als Ford het tij te kunnen keren. GM kondigde eind 2017 al aan dat het in 2026 jaarlijks 1 miljoen EV’s wil verkopen. Daarvoor worden minsten 20 nieuwe batterij-elektrische (BEV) en brandstofcelmodellen (FCEH) ontwikkeld. Ford wachtte lang met haar plannen, maar is nu volop in beweging. Dankzij de samenwerking met VW beschikt het nu ook over een batterij-elektrisch platform. Eind 2022 zal meer dan de helft van de Ford verkopen een vorm van elektrificatie kennen. Hoeveel daarvan volledig elektrisch worden is onbekend.
Chinese opmars
Lange tijd waren Chinese autofabrikanten vooral bezig hun eigen markt van auto’s te voorzien. De laatste jaren werd daarbij meer en meer ingezet op batterij-elektrisch. China is ook verreweg de grootste producent van oplaadbare batterijen voor EV’s. Nu de Chinese automarkt is afgekoeld wint export aan belang. Het afgelopen jaar bracht SAIC de MG ZS EV naar Europa en Aiways volgt binnenkort met de U5.
Onderschat de Chinese autofabrikanten niet!
De fabrikanten BYD, BAIC en SAIC behoren, na Tesla, tot de grootste producenten van batterij-elektrische auto’s ter wereld. In de bussenmarkt, die razendsnel elektrificeert, domineren de Chinese fabrikanten. China beschikt, in tegenstelling tot andere landen, nu al over de middelen om ook personenauto’s op grote schaal te elektrificeren. Daarom zou je je ook af kunnen vragen of de grootste concurrentie voor de Europese autofabrikanten in de toekomst niet van Tesla maar van de Chinese autofabrikanten komt.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...