Vier trends bij de groei van coworking

Vier trends bij de groei van coworking

Coworking is sinds de start in 2005 steeds belangrijker geworden bij commercieel real estate. Elad Hod, Real Estate Director van Mindspace, gaat in op vier trends die gaan zorgen voor verdere groei.

Voordat hij ingaat op de vier trends, benadrukt hij dat coworking nog steeds in de kinderschoenen staat. Zo maakte coworking in 2018 in de VS nog maar 1,6 procent uit van de gebruikte kantoorruimte. Daar staat tegenover dat de verwachting is dat het aantal gebruikers van coworking ruimtes de komende drie jaar jaarlijks met 15 procent zal groeien.

Trend 1: Consolidatie

Met 20.000 coworking ruimtes wereldwijd is de markt rijp voor consolidatie. Hod verwacht dat er de komende jaren een paar grote spelers zullen komen bovendrijven. Hij wijst erop dat grote internationale coworking aanbieders zoals IWG/Regus en Mindspace steeds vaker kleine nationale aanbieders overnemen zodat ze sneller kunnen  groeien in voor hen nieuwe markten. Dit heeft voor de kleine nationale aanbieders het voordeel dat ze zo hun serviceniveau kunnen verhogen.

Trend 2: Multinationals als gebruikers

Daar waar de oorspronkelijke aanbieders van coworking ruimtes zich vooral richten op freelancers en start-ups, heeft de mix van een inspirerende werkomgeving, de community-gedachte en het hospitalityniveau nu ook gezorgd voor vraag vanuit multinationals die ruimte zoeken voor hun medewerkers. Daarbij is het aantrekkelijk voor multinationals dat ze ruimtes kunnen huren voor een paar jaar, omdat ze daardoor kunnen groeien of krimpen zonder dat dit gevolgen heeft voor langlopende huurcontracten.

Bijkomend voordeel is dat de combinatie van enerzijds freelancers en start-ups en anderzijds multinationals kan leiden tot een interessante synergy.

Trend 3: Service van coworking ruimtes voor iedereen

Huurders stellen steeds hogere eisen aan de coworking ruimtes. En ze verwachten dat niveau ook op andere locaties. Vastgoedeigenaren beschikken vaak niet over die expertise. Vandaar dat ze steeds vaker aanbieders van coworking ruimtes vragen bij het inrichten van gezamenlijke ruimtes zoals lobby’s en roofbars.

Trend 4: Nieuw partnership met verhuurders

Veel grote aanbieders van coworking ruimtes verdienen soms tot twee of drie maal meer per vierkante meter dan verhuurders. Daarom ontstaan er steeds meer partnerships tussen de twee partijen. Daarbij was het voorheen zo dat aanbieders van coworking ruimtes huurcontracten van tien tot vijftien jaar moesten tekenen en daarnaast grote investeringen moesten doen in het gebouw. In de nieuwe constructie is er geen sprake meer van een vast huurbedrag en neemt de verhuurder de investeringen in het gebouw op zich. Op bun beurt krijgen de verhuurders een deel van de hogere inkomsten die de aanbieders van coworking ruimtes genereren.

Daarmee zijn aanbieders van coworking ruimtes en verhuurders steeds meer partners geworden in plaats van concurrenten.

Bron: Workdesign Magazine.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven