Vakbeurs Mobiliteit: hoe houden we Nederland mobiel?
Hoe houden we onze steden bereikbaar? Welke mogelijkheden zijn er wat betreft zelfrijdende auto’s? En wat zijn ontwikkelingen rondom duurzame mobiliteit? Allemaal thema’s die aan bod komen op de Vakbeurs Mobiliteit.
Deze tweedaagse vakbeurs wordt op 28 en 29 november in het Expo Houten, met een brede verscheidenheid van lezingen en presentaties. Zoals de lezing op 28 november over het onderzoek dat de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam hebben laten doen door Arcadis en TNO naar de gevolgen zijn van de komst van de zelfrijdende voertuigen.
Zelfrijdende auto’s
De onderzoekers werkten verschillende scenario's uit voor de effecten van zelfrijdende voertuigen op stedelijke en minder verstedelijkte gebieden in Noord-Holland. Wat betekent de komst van zelfrijdende voertuigen voor de wegen, de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid? En wat is de impact op het openbaar vervoer in de toekomst? Hoe worden de onderzoeksresultaten gebruikt als bouwstenen voor de koers Smart Mobility van de provincie en in het Programma Smart Mobility van Vervoerregio Amsterdam ? En wat zijn de ontwikkelingen en ervaringen in het buitenland? Een dag later geeft Jeroen Brouwer van Sweco een lezing over de nieuwst innovaties op het gebied van zelfrijdende auto’s.
Verkeersoptimalisatie
Ook interessant voor zakelijke rijders zijn de ervaringen die het afgelopen zijn opgedaan met verkeersoptimalisatie waarbij verkeersdata van Google Maps is gebruikt. In september 2017 heeft Localyse de tool ODIQ geïntroduceerd en heeft men voor het eerst de Floating Car Data op basis van Google Maps data kunnen inzetten voor diverse use-cases.
Tijdens deze sessie eveneens op 28 november wordt verteld welke gebruikers, use-cases en toepassingen er bij zijn gekomen, welke functionaliteit uitbreidingen ontwikkeld zijn en wat nu de verschillen tussen ODIQ en andere FCD oplossingen precies zijn.
Mobility as a Service (MaaS)
Economische groei leidt tot meer mobiliteit, en dus files en een drukker OV. Wellicht dat Mobility as a Service (MaaS) de oplossing wordt. Eric Mink, programmamanager MaaS bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertelt op 29 november daar meer over. Bij MaaS staat niet product, maar juist de dienst voorop. Het koppelen van informatie (data delen) van alle vervoersmiddelen (trein, bus, metro, tram, (water)taxi, ridesharing, deel-, huur- of eigen auto en fiets) maakt betere ketenreizen mogelijk en daarmee meer maatwerk voor reizigers.
Maar gaat de reiziger zich dan ook anders gedragen? Het ministerie van IenW en een zevental regionale overheden onderzoeken dat nu in het gezamenlijke MaaS-programma met zeven landelijke opschaalbare pilots: bedoeld om zo gezamenlijk, al lerende, te komen tot optimale mobiliteitsoplossingen voor de reiziger.
Kijk hier voor meer informatie over Vakbeurs Mobiliteit
Bron: Vakbeurs Mobiliteit
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...