Nationale strategie moet Nederland digitale koploper van Europa maken

Nationale strategie moet Nederland digitale koploper van Europa maken

Nederland als dé digitale koploper van Europa. Daarvoor is door het kabinet de Nederlandse Digitaliseringsstrategie met 24 bijbehorende ambities vastgesteld.

Om de doelstelling van digitale koploper waar te maken, moeten bedrijven, consumenten en overheden sneller en innovatiever inspelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren, vindt het kabinet, die daarvoor deze de strategie ‘Nederland Digitaal’ heeft bekend gemaakt 

Doorbraken realiseren

Het is voor het eerst dat het kabinet met een gezamenlijke strategie komt die goed inspeelt op de snelheid van de digitalisering en de impact hiervan op de samenleving. Het kabinet wil op een verantwoorde manier de maatschappelijke en economische kansen van digitalisering optimaal benutten met Nederland als pionier en proeftuin op dit gebied. Of het nu gaat om mondiale uitdagingen als betere en betaalbare zorg, CO2-reductie, een duurzame voedselvoorziening, hoogstaande logistiek of betere bereikbaarheid: digitale technologieën spelen bijna overal een sleutelrol om deze doorbraken te realiseren. De 24 ambities en de daaraan gekoppelde acties richten zich op onze hele maatschappij en economie. Bijvoorbeeld op een digitaal vaardig MKB en op Nederland als wereldwijde testlocatie voor slimme mobiliteit. 

Iedereen meedoen

Aan Nederland Digitaal moet iedereen kunnen meedoen. Daarom richt de strategie zich op het vergroten van ICT-vaardigheden van alle scholieren én de beroepsbevolking, maar ook op bescherming van persoonsgegevens en veilige technologie. Tot slot is er ook aandacht voor een eerlijke concurrentie op online markten en wil het kabinet dat de overheid zelf het goede voorbeeld gaat geven op het gebied van toegankelijke en transparante informatie, voorzieningen en technieken.

Staatssecretaris Mona Keijzer van het ministerie van Economische Zaken & Klimaat: “Nederland Digitaal gaat onze economie en maatschappij sterker maken. Bijvoorbeeld in het MKB, waar online verkoop en omzet nu nog onder het EU-gemiddelde liggen.”

Lees hier de gehele strategie.

Bron: Rijksoverheid

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven