Edge Technologies leert snel van eigen Smart Building
Het nog jonge Edge Technologies - dit jaar gestart - heeft al veel lessen geleerd. Dit door vastgoedontwikkelaar OVG opgerichte dochterbedrijf wil de komende jaren wereldwijd tientallen smart buildings realiseren.
Executive Managing Director Jan Hein Tiedema van Edge Technlogies vertelt in de nieuwste editie van Smart Workplace Magazine over de lessons learned in dit project en hoe de werkplek van de toekomst er uit gaat zien.
Systemen
“In The Edge hebben we uiteindelijk elf systemen toegepast die data genereren die met het oog op het gebruikersgemak via één platform benaderbaar zijn. Een deel van die systemen hebben we daar gaandeweg geïmplementeerd, terwijl het project al in aanbouw was. Daardoor was het lastig om al die leveranciers op dat
ene specifieke Microsoft-platform aangesloten te krijgen. Het is uiteindelijk gelukt, maar de les was wel dat je bij het selecteren van je partners heel duidelijk moet zijn: zó werken we, take it or leave it. Gelukkig merkten we bij de ontwikkeling van ons tweede gebouw, Edge Olympic, dat leveranciers sneller geneigd zijn aan te haken op een rijdende trein, in plaats van zelf een eigen spoorlijn aan te leggen.
Gebruikers
Een andere belangrijk les die Tiedema en Edge Technologies in The Edge hebben geleerd is dat je dingen extreem simpel moet maken voor je gebruikers. “In The Edge kun je weliswaar via één app de ruimte waar je op dat moment bent beïnvloeden, maar als je naar een andere ruimte verkast moet je de boel opnieuw activeren. Veel mensen vinden dat te veel gedoe, met als gevolg dat het gebruik van de app beperkt is. In ons tweede project hebben we dus een systeem gekozen dat automatisch linkt. Eén keer instellen en het werkt, waar je ook zit.”
Feedback
En hoewel gebruikersfeedback altijd belangrijk blijft, verwacht Tiedema dat gebruiksdata er voor gaat zorgen dat inefficiënties uit het gebouw zullen verdwijnene. “Op dit moment zitten er in gebouwen nog heel veel inefficiënties. Ruimtes die bijvoorbeeld tegelijkertijd verwarmd en gekoeld worden, omdat er ergens een klep in de koelinstallatie defect is. Daar kom je zonder sensoren bijna niet achter. Wij kunnen nu al aan de gebouwbeheerder laten zien: ‘dit is wat er gebeurt, er lijkt sprake van inefficiëntie, zoek het uit en neem actie’. Nu zit daar nog een mens tussen die die vertaling moet doen, maar wij gaan ervan uit dat dat straks volautomatisch gaat gebeuren.”
Jan Hein Tiedema
Gebruikers betrekken
Die datagebaseerde inzichten deelt Edge Technologies dan ook met de gebruikers. “We zitten dus geregeld met onze huurders om tafel om te kijken hoe we onze data kunnen omzetten naar waardevolle informatie voor hun eigen medewerkers. Zijn die bijvoorbeeld geïnteresseerd in thema’s als gezondheid en wellbeing, dan liggen daar echt kansen om gebruikers veel meer te betrekken bij hun omgeving, wat weer leidt tot verdere optimalisatie.”
Lees het gehele interview in het nieuwste magazine van Smart WorkPlace dat deze week verschijnt.
Bron: Smart WorkPlace
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...