Rethinking Mobility: eerst denken, zo mogelijk niet bewegen
Tijdens een event van Syndesmo en &Morgen werd duidelijk dat er weinig ruimte resteert voor toename van mobiliteits-’beton’. Smart Mobility is Virtual Mobility.
Het event was de opening van het nieuwe kantoor van beide bureaus in het WTC in Utrecht. Dagvoorzitter (tevens partner van Syndesmo en &Morgen) Annemieke Stoppelenburg trapte het openingsfeest af: “Sommige mensen kennen ons via &Morgen, anderen via Syndesmo. Samen vormen we nu Commotion Square.”
Ken je verleden
De bedenker van deelmobiliteit was ook op het event: Luud Schimmelpennink. Hij startte in 1965 al met het wittefietsenplan en was daarmee de wereldwijde grondlegger van het idee deelfiets. Later volgde de deelauto witkar. Nadenken over de toekomst is ook je verleden kennen. Wat werkte er toen wel en wat niet? “Toentertijd was de fiets echt passé, de toekomst was aan de auto. De tijd is nu anders, er is sprake van een breuktijd, we wachten op nieuw systemen. Veertig procent van de vergunninghouders in Amsterdam, en waarschijnlijk ook in Utrecht, gebruiken de auto minder dan een keer per week. De verandering is nu heel manifest.”
'Mensen en ruimte’
Willem Snel van &Morgen geeft aan dat nadenken over mobiliteit vooral vraagt dat je nadenkt over de toekomst van de stad en hoe je ruimte wil gebruiken. “Mobiliteit van de toekomst gaat over ruimte en mensen. Investeer dus ook in ruimte en kostenefficiënte modaliteiten. Dat begint met voetgangers, fietsers, steps en kleinere voertuigen zoals de Witkar. Dat soort wendbare, flexibele dingen moeten we in de steden hebben. Business as usual is geen optie, want de uitdagingen zijn te groot en de toekomst is gedeeld. Als je met die bril naar de toekomst kijkt, dan kun je nu goede keuzes maken.”
Kerstboom vol regelingen
Jos Hollestelle van Syndesmo (zie foto) stelt dat we vooral de werkgevers niet moeten vergeten als we nadenken over mobiliteit. Syndesmo begeleidde al tientallen bedrijven in de transitie naar flexibele en duurzame mobiliteit. “Ruimte bij werkgevers wordt schaars. We kunnen de (lease)auto niet meer kwijt. Ook werkgevers gaan voertuigen delen en dat leidt in de toekomst tot oplossingen als MaaS. Maar we moeten de boel ook nu goed organiseren. We hebben vaak een kerstboom vol regelingen opgetuigd, terwijl dat niet direct leidt tot ander reisgedrag. Kijk naar de samenhang, zorg dat het fiscale regime aansluit. Als organisatie moet je een visie hebben, dan gaan we met elkaar stappen zetten.”
Bron: Syndesmo
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...