Wie werkt waar? En waarom?

Wie werkt waar? En waarom?

Thuis, kantoor of een mix? Hybride Werken heeft al tijden een struikelblok als het aankomt op aanwezigheid, maar wiens verantwoordelijkheid is dit? Anca Gosselink vertelde er in een Round Table meer over.

Eigen initiatief

Anca Gosselink, Programmamanager bij Center for People and Buildings, dat onderzoek doet naar de relatie tussen mens, werk en werkomgeving. Zij adviseren: “Ontdek het onderliggende vraagstuk voor je organisatie. Maak afspraken over de kwaliteit van het werk, met wie je werkt en weet waar je collega’s kunt vinden, zodat iedereen van elkaar op aan kan en kennis kan delen. Zo ga je van een individuele aanpak naar een benadering die door je organisatie is gedreven. Je kantoor kan ondersteunend werken om bedrijfsdoelstellingen goed in te vullen, maar daarvoor zijn heldere afspraken randvoorwaardelijk.”

Zelfs met onderlinge overeenstemming van medewerkers en teams is de ‘kamelenbult’ van kantoorbezetting nog altijd de werkelijkheid: de drukke maandag en dinsdag vormen de eerste bult, donderdag de tweede. Het experimenteren van organisaties om de grootste pieken en dalen van de kantoorbezetting weg te halen viel ook Gosselink op. Ze gaf een aantal voorbeelden van initiatieven: “Het directieteam werkt op vrijdag op kantoor. Of er worden allerlei faciliteiten aangeboden op de dagen die niet populair genoeg zijn. Bijvoorbeeld broodjes of bepaalde activiteiten. Het is maar de vraag of dit echt effectief is.”

Verleiden

Het 'verleiden' van medewerkers speelt in dit vraagstuk altijd een grote rol. Dit kan door lunches of accommodaties, maar volgens aanwezigen is het ook belangrijk om te focussen op wat echt de behoeftes zijn van medewerkers. "Eerder in het gesprek werden hiervan al voorbeelden benoemd, maar denk bijvoorbeeld eens na over hoe een werkplek het welzijn van medewerkers positief beïnvloedt. Als je gezonder van kantoor naar huis gaat dan je binnenkwam, vul je die verleiding goed in.” Gosselink sloot aan bij die gedachtegang en voegde toe dat medewerkers naar kantoor komen, omwille van een variatie van persoonlijke redenen. "Dat kan gaan om reistijd en werk-privé balans. En vooral om samen met collega's te zitten en te werken. Ook Edwin gaf al aan dat de trek naar kantoor op dinsdag en donderdag een maatschappelijke trend is, die we niet mogen ontkennen."

Lees het volledige Round Table verslag hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook
Anca  Gosselink

Anca Gosselink

Plv directeur en programmamanager, Center for People and Buildings

»

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven