Wat als groente en fruit ineens ontbreekt?

We weten het wel en toch doen we het nog te weinig: groente en fruit tot ons nemen. Thuis of in het bedrijfsrestaurant op het werk. Dat vraagt om een spectaculaire aandachtscampagne.

Naar schatting komen 86% van alle Europeanen niet aan de aanbevolen vijf porties groenten en fruit per dag. De ‘Dutch Masterjuices’-campagne, waarin Philips samenwerkt met het Rijksmuseum, vestigt de aandacht op deze lage consumptie. Want, zo vraagt men zich af in de campagne, zouden we het merken als dit essentiële bestanddeel van onze voeding plotseling ‘uit beeld’ zou verdwijnen? 

Kunst ‘proeven'

De proef op de som is gehouden in het Rijksmuseum in Amsterdam. Hoewel de schijnbaar gewijzigde kunstwerken zorgen voor verwarring, verschijnt het ontbrekende fruit snel weer in de vorm van een glas sap, geïnspireerd op het meesterwerk Stilleven met bloemen en vruchten van Jan van Huysum (ca. 1728), dat in het Rijksmuseum hangt. Zo kunnen bezoekers de kunst ‘proeven’. Het gebruik van sap in de campagne weerspiegelt de algemene maatschappelijke trend van gezonde sappen en smoothies bereiden om de dagelijkse groenten- en fruitconsumptie te vergroten.

Bewustwording

Diëtist Lucy Jones van de British Dietetic Association zei naar aanleiding van de start van de campagne: “Dutch Masterjuices is een geweldige campagne die mensen hopelijk aanzet tot nadenken over hun voedingspatroon en levensstijl. Groenten en fruit zijn een geschenk van de natuur en zitten vol vitamines en voedingsstoffen die ons gezond houden. Maar we eten er te weinig van. Sommige mensen maken zich zorgen over het suikergehalte in bepaalde fruitsoorten en dan is het belangrijk om een gekwalificeerde diëtist om advies te vragen. Ik hoop dat deze campagne zal bijdragen tot bewustwording van de belangrijke rol van groenten en fruit in onze voeding en mensen zal inspireren om ook daadwerkelijk meer groenten en fruit te eten.”

Bron: Philips

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven