Winnaars start-upcompetitie Accenture Innovation Awards 2017 bekendgemaakt
Jaarlijks worden de Accenture Innovation Awards uitgereikt om nieuwe innovatieve concepten en oplossingen in de Nederlandse markt te erkennen. Vrijdag 27 oktober werden de prijzen uitgereikt in De Fabrique in Utrecht.
De grootste gemene deler is dat ze gebruikmaken van slimme technologie om een bepaald probleem te adresseren of om het leven makkelijker of beter te maken. Daarnaast brengt Accenture als initiator van het grootste Nederlandse start-upecosysteem ondernemers, bedrijven, accelerators en investeerders bij elkaar.
In alle elf categorieën ontvangt de winnaar naast de award een cheque ter waarde van 25.000 euro, te besteden aan diensten van de verschillende partners van het evenement. “Met de Accenture Innovation Awards willen we innovatieve ondernemers ondersteunen om hun oplossingen verder uit te rollen”, zegt Manon van Beek, Country Managing Director Accenture Nederland. “Wij geloven dat start-ups en scale-ups een belangrijke aanjager zijn voor de economie, dus iedereen heeft baat bij een snelle ontwikkeling. Door de potentie van de inzendingen te laten beoordelen door en te midden van partijen die kunnen helpen bij die opschaling, binden we de spreekwoordelijke kat op het spek.”
Dit zijn de winnaars in alle categorieën, die tijdens de Accenture Innovation Awards op 27 oktober bekend zijn gemaakt:
- Safe & Secure Society: Mine Kafon. Hassani Design wil met verschillende projecten wereldwijde problemen oplossen. Landmijnen is daar één van. De drone Mine Kafon spoort landmijnen op en maakt ze onschadelijk.
- Perfect Cities: LuxSenz. Deze spin-off van de TU Delft gebruikt (zon)licht om objecten met elkaar te laten communiceren. Dat gebeurt op een duurzame manier, zonder batterijen.
- Clean & Affordable Energy: The GoodShipping Program. Dit programma heeft ten doel de zeevaart te verduurzamen. Door gebruik te maken van hernieuwbare brandstoffen helpt het de CO2-uitstoot te verminderen.
- Future Food Solutions: Asparagus Harvesting Robot. Deze slimme robot van Cerescon is in staat geautomatiseerd witte asperges te oogsten; iets wat tot voor kort nog handmatig moest.
- Skills to Succeed:Knowingo. Een quiz-app, voor bedrijven op maat te maken, met vragen over bijvoorbeeld productinformatie. Het idee erachter? Mensen leren beter als ze gemotiveerd zijn, en mensen die gamen zijn doorgaans gemotiveerd. Voor IC3Media een logische stap om die twee elementen te koppelen.
- Circular Economy:Blue Battery. Water en zout – meer had het bedrijf AquaBattery niet nodig om een batterij te maken, waarmee energieopslag mogelijk is. Veilig, goedkoop en duurzaam.
- Delightful Consumer Experience: IV-Walk. Met dit draagbare infuusvest willen de makers de mobiliteit van patiënten in ziekenhuizen stimuleren. De IV-Walk moet het herstel van de patiënt versnellen.
- Financial Services Reinvented: Nx’change. Een beurs die bedrijven en beleggers samenbrengt zonder tussenkomst van een bank. Deze particuliere beurs richt zich op kleinere bedrijven en staat onder toezicht van de AFM en De Nederlandsche Bank.
- Health & Wellbeing: MOMALA-app. Deze app detecteert malaria-parasieten in een bloedmonster. Door middel van fotografie en deep learning is de app in staat in een mum van tijd te bepalen of het bloed besmet is.
- Intelligent Enterprise: Magnitude Space.Deze minisatelliet draait om de aarde om een wereldwijd netwerk aan te bieden voor Internet of Things-sensoren. De satelliet communiceert via de uhf-band en helpt bedrijven hun producten of ladingen te monitoren.
- Seamless Travel & Transport: Synple. Dit platform voorziet de transportsector van realtime, cross-chain samenwerking om de synergie tussen transportbedrijven te vergroten en het bedrijfsmodel te verduurzamen.
Publieksprijs
De publieksprijs voor het initiatief dat dit jaar de meeste stemmen ontving via de website www.innovation-awards.nl ging naar Pabbl. Smartphone-gebruikers ontvangen via de Pabble-app advertenties op het vergrendelscherm van hun smartphone. Iedere keer dat ze hun smartphone ontgrendelen, ontvangen ze punten voor kortingen.
Junior Innovation Challenge
Tijdens de Accenture Innovation Awards vond ook de finale van de Junior Innovation Challenge plaats. Bij deze innovatiewedstrijd worden jongeren tussen de 10 en 16 jaar uitgedaagd een oplossing te bedenken voor een alledaags probleem. Tien teams streden om de finaleplaats. Gonopla sleepte de eerste prijs in de wacht, een digitaal studiemaatje dat je helpt met leren. Zo laat de app zien hoeveel tijd je aan een vak moet besteden en hoe je je tijd het beste kunt inplannen.
Over Accenture
Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met ongeveer 411.000 medewerkers die in meer dan honderdtwintig landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...