‘5G-critici’
5G is een geweldig middel om een toekomst mogelijk te maken, die menselijker, duurzamer en groener is. Dat is de overtuiging van Lotte de Bruijn van Smart WorkPlace partner NLdigital in onderstaande blog.
In 1868 werd er een groot banket georganiseerd ter ere van Samuel Morse, de uitvinder van de telegraaf. Maar niet alle aanwezigen waren te spreken over zijn uitvinding. In één speech beklaagde een gast zich over de enorme ‘overload’ aan informatie die ondernemers via de telegraaf bereikte. Mensen konden niet eens meer rustig dineren zonder gestoord te worden door inkomende berichten. Hij was lang niet de enige. Critici van de telegraaf maakten zich zorgen om hun privacy en de verspreiding van valse informatie. Vandalen klommen zelfs in palen om draden door te knippen.
Klinkt bekend, of niet? Ruim 150 jaar later worden zendmasten nog steeds aangevallen door tegenstanders van vooruitgang. Ik vind dat een ontnuchterende gedachte. Blijkbaar hoort dit erbij. Vernieuwing roept weerstand op, bijna als een natuurwet. Maar dat is geen reden om die weerstand gewoon te accepteren. Zeker niet als het extreme vormen aanneemt. Het is onacceptabel dat mensen zendmasten in brand steken en daardoor mensenlevens in gevaar brengen. En mensen die 5G in verband brengen met het Coronavirus verspreiden misleidende en gevaarlijke informatie. De overheid moet daar hard tegen optreden.
We moeten alleen oppassen dat we niet alle 5G-critici in het kamp van deze extremisten plaatsen. Zo las ik een ingezonden brief in De Volkskrant van een meneer Voortman uit Warnsveld die zich niet zo druk maakt over straling, maar vooral bang is dat 5G de economie en samenleving in een hogere versnelling zal zetten: “We zijn in hard tempo bezig onszelf te ontmenselijken.” Voor hem is 5G synoniem geworden voor digitalisering en de impact die dit heeft op zijn omgeving. Ik vrees dat er veel meer mensen zijn die er net zo over denken. Met hen moeten we als sector in gesprek blijven.
De geschiedenis leert ons namelijk ook dat het overgrote deel van de mensen nieuwe technologie uiteindelijk omarmt. Daarom is het goed om het gesprek te blijven voeren en open te staan voor zorgen die wél legitiem zijn.
In mijn ogen kan digitalisering alleen slagen als het mét iedereen is en vóór iedereen. We hebben als digitale sector de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat mensen aan de zijlijn gaan staan. Om mensen ervan te overtuigen dat zij onderdeel zijn van digitalisering en mede bepalen welke kant het opgaat.
Van de kritische gast op het banket van Morse tot aan meneer Voortman: ze maken allemaal dezelfde denkfout door zichzelf en anderen aan de zijlijn te plaatsen. Ze doen alsof technologie ons overkomt, zonder dat we enige invloed hebben op de manier waarop het integreert in ons leven. Terwijl de geschiedenis ons keer op keer laat zien dat het tegendeel waar is.
In zijn brief vraagt meneer Voortman om een toekomst die menselijker, duurzamer en groener is. Ik hoop dat hij in gaat zien dat 5G een geweldig middel is om die toekomst mogelijk te maken.
Deze column is eerder gepubliceerd in ChannelConnect nummer 4.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...