Een week zonder vlees in bedrijfsrestaurant
In samenwerking met cateraars hebben diverse bedrijven en universiteiten deze week een vergroot vegetarisch aanbod in hun restaurants en kantines. Het is namelijk de Nationale Week Zonder Vlees.
Deze beweging roept alle Nederlanders op om van 5 tot 11 maart een week lang geen vlees en vis te eten, en in plaats daarvan de plantaardige keuken te ontdekken. Het initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees en vis eigenlijk kan zijn.
Flexitarisch
Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër, breed gedragen door diverse partners uit de voedselindustrie. “Samen vinden wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, promoten.”
Green Protein Alliance
Om haar initiatief tot een succes te maken had Boerdam support en financiële middelen nodig. Ze kreeg steun van de Green Protein Alliance, een alliantie van Nederlandse bedrijven die zich samen inzetten om hun doel van 50% plantaardige proteïnes in 2025 te verwezenlijken. Daarnaast zocht ze naar partners in de voedingsindustrie met aandacht voor een gezonde, duurzame samenleving.
Foodbedrijven
“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50 mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kon ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen.”
Restaurants
Op verschillende plekken wordt de boodschap uitgedragen waaronder bedrijfsrestaurants. Maar ook gewone restaurants doen mee. Als onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees vindt namelijk de Vegetarische Restaurantweek plaats. Dit betekent dat een selectie restaurants door heel Nederland een speciaal vegetarisch aanbod hebben voor lunch of diner.
Bron: weekzondervlees.nl
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...