De sleutelpositie van Healthy Offices
Healthy Offices vormen een sleutelpositie binnen veranderende organisaties en zijn van grote invloed op het welzijn en de productiviteit van medewerkers. Maar hoe kun je een Healthy Office realiseren?
In een artikel in de tweede editie van SWP Magazine vertelt Marjolein Sinke waarom en hoe organisaties voor een Healthy Office kunnen kiezen. Sinke studeerde in 2017 af aan de opleiding Facility Management van de Hogeschool Rotterdam. Ze is inmiddels werkzaam als Facility Coördinator bij Ahold Delhaize.
Welzijn van eindgebruiker
“Healthy Offices is een concept dat zich in de realisatie van huisvesting richt op onzichtbare elementen zoals akoestiek, goede luchtkwaliteit, juiste verlichting, daglicht en organisatiecultuur. Maar naast deze onzichtbare en traditionele elementen is er binnen Healthy Offices ook aandacht voor beweging, ontspanning, diversiteit in werkplekken, groenvoorziening en voeding. Kortom, Healthy Offices is gericht op het verbeteren van het welzijn van de eindgebruiker.
Zelf invloed uitoefenen
Binnen Healthy Offices is het van groot belang dat de gebruiker zelf invloed kan uitoefenen op de werkomgeving. De vormgeving van Healthy Offices kan het beste ontstaan vanuit ‘Human centred design’. Een methode waarin de gebruiker centraal staat en zowel HR als FM nauw zijn betrokken bij het ontwerp.
Databases
Het startpunt van de vormgeving moet liggen bij een analyse van de huidige situatie. Gebruik hiervoor de databases die je organisatie al heeft. In software als een FMIS ligt veel informatie over de eindgebruikers en de wensen, meldingen of klachten die zijn hebben gemeld.
Met deze informatie kan de huidige situatie vaak al goed in kaart worden gebracht. Stap twee is om te kijken naar de strategie van de organisatie. Adviseer vervolgens welke aanpassingen gedaan moeten worden die aansluiten op deze organisatiestrategie. Denk altijd in het belang van de eindgebruiker en stel deze centraal in de vormgeving.
Meerwaarde
De opbrengsten van de investering in Healthy Offices liggen vaak niet direct op het gebied van Facility Management maar meer op het gebied van HR, imago, productiviteitswinst en verlaging van ziekteverzuim. Wanneer hier kritisch naar gekeken wordt, kan beter onderbouwd en verantwoord worden waarom een investering in Healthy Offices wel degelijk van meerwaarde is. Reden te meer om juist de samenwerking met HR te zoeken en samen de verantwoordelijkheid te nemen voor de eindgebruiker.”
Lees het gehele artikel in de tweede editie van SWP Magazine, dat binnenkort verschijnt en te lezen is op deze website.
Bron: Smart WorkPlace
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...