Spotify introduceert work from anywhere (WFA)-beleid
Het streamingplatform Spotify introduceert voor de post-corona periode het work from anywhere (WFA)-beleid. Daarbij kunnen medewerkers kiezen tussen twee opties: de kantoormix en de thuismix.
De ‘kantoormix’ betekent dat medewerkers twee of drie dagen per week naar een van Spotify’s vele wereldwijde kantoren of co-workingruimtes gaan. De ‘thuismix’ betekent dat medewerkers alleen naar kantoor komen als dat écht nodig is, waardoor ze overal kunnen wonen.
De keuze is niet geheel vrijblijvend: de kleine 7000 medewerkers in 73 verschillende landen wordt gevraagd om zich straks gedurende 12 maanden aan het ene of het andere plan te houden. Hierdoor kan Spotify de logistiek van zijn fysieke kantoren beter beheren of co-working-ruimtes huren als dat nodig is. Wie voor de thuismix kiest, is nog steeds welkom op kantoor om collega’s te ontmoeten in een meetingroom of een kop koffie te drinken in een lounge.
De WFA-strategie van het Zweedse bedrijf is gekoppeld is aan het doel om talent vanuit alle uithoeken aan zich te binden. Werknemers die in grote steden wonen, maar ervoor kiezen om te verhuizen, zien hun salaris niet dalen. En mensen die nieuw zijn aangenomen bij Spotify zullen worden betaald volgens de benchmarks van de grote steden, aldus het bedrijf.
“De nieuwe strategie heeft onherroepelijk gevolgen voor de bedrijfscultuur”, schrijven Anna Lundström, Head of HR in de VS, en Alexander Westerdahl, Vice president HR bij Spotify, in een blog op hun eigen platform. “Het is een bedrijfscultuur waar we trots op zijn, maar we zullen de behoefte aan verandering zeker omarmen, door goed naar onze medewerkers te luisteren.”
In de blog gaat het duo ook in op de werkovertuigingen van Spotify:
- Werk is niet iets waarvoor je naar kantoor komt, het is iets dat je doet.
- Effectiviteit kan niet worden gemeten aan de hand van het aantal uren dat mensen op kantoor doorbrengen. Door mensen de vrijheid te geven om te kiezen waar ze werken, wordt de effectiviteit vergroot.
- Door medewerkers meer flexibiliteit te geven, wordt een betere balans tussen werk en privé ondersteund en kunnen nieuwe talentpools worden aangeboord. Tegelijkertijd blijven de huidige mensen voor de organisatie behouden.
- Door als een gedistribueerde organisatie te opereren, zullen betere en efficiëntere manieren van werken ontstaan door bewustere communicatie en samenwerking en door betere toepassing van processen en tools.
Het duo is ervan overtuigd dat met het WFA-beleid er een bedrijfscultuur ontstaat die toekomstbestendig is. “Een flexibele werkcultuur is gebaseerd op vertrouwen, communicatie, samenwerking en verbinding, en het erkennen dat we allemaal individuen zijn. Individuen met verschillende behoeften en rituelen. Het zorgt voor de juiste mindset om eerder gekozen waarheden los te laten en in plaats daarvan op zoek te gaan naar wat nu geschikt is voor ons bedrijf en onze mensen. Een deel van Spotify’s DNA is altijd gecontroleerde chaos geweest. Dus in de geest hiervan proberen we dit uit, wetende dat er onderweg waarschijnlijk enkele aanpassingen nodig zijn. Door te experimenteren en nieuw talent te ontsluiten, maken we ook diversiteit en inclusie mogelijk. Bovendien kunnen we nieuwe banen creëren en ontsluiten we nieuwe markten.”
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...