BIMonderwijsdag roept om versnelling onderwijsprogramma's

BIMonderwijsdag roept om versnelling onderwijsprogramma's

Ruim 500 bezoekers van de BIMonderwijsdag hoorden hoe Martijn Smitt, bestuurder Bouwend Nederland en directeur BAM Infra, de noodklok luidde en opriep onderwijsprogramma’s sneller te ontwikkelen.

"De wet van Moore zit ons in de weg," zo sprak Martijn Smitt op 10 oktober. Die wet bepaalt dat de snelheid van de techniekontwikkeling meer dan evenredig toeneemt. Hierdoor zijn de oude manieren van curricula-ontwikkeling niet meer effectief.

De BIMonderwijsdag draagt bij aan het verkleinen van de afstand tussen markt en onderwijs op het gebied van BIM. En dat is ook hoognodig; Bedrijven die jonge starters aannemen vanuit de schoolbanken hebben er belang bij dat ze snel aan de slag kunnen en op de hoogte zijn van de laatste technieken. Dat is ook van belang voor de studenten en hogescholen zelf. De studenten, leraren en scholieren van MBO, HBO en WO onderwijs waren ruim vertegenwoordigd op de BIM onderwijsdag naast veel bedrijven en een beperkt aantal opdrachtgevers. De studenten haalden hun hart op bij de stands van bedrijven die de laatste technieken lieten zien.

De BIMonderwijsdag is geen losstaand evenement. In de afgelopen jaren bracht Bouwend Nederland samen met de Bouwinformatieraad en BIMregister leraren van alle 14 hogescholen met een bouwkunde opleiding bij elkaar samen met de bouw- en installatiebedrijven en leveranciers. Hier wisselden zij heel concreet lesmethodes uit en vertelden bedrijven waar zij behoefte aan hebben aan competenties en vaardigheden bij studenten en starters. De BIMonderwijsdag moet een nieuwe impuls geven aan deze beweging.

Als onderdeel van de BIMonderwijsdag streden op 25 en 26 augustus 8 studententeams uit het hele land om de titel BIM-studenten-team van het jaar tijdens de BIMstudentenbattle. Op de BIMonderwijsdag werd het team van de Hogeschool van Amsterdam uitgeroepen tot winnaar.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven