Veranderingen moeten gemanaged worden op het doel van de verandering

Veranderingen moeten gemanaged worden op het doel van de verandering

Veranderingen moeten niet gemanaged worden op omvang en belangrijkheid van de verandering, maar op het doel van die verandering. Dat stelt Janine Kleverwal van Essent in een blog waarmee ze inspeelt op de Round Table ‘Hybride werken – De uitdaging van het samenwerken’.  

Wat voorop staat bij het hybride werken is dat de wereld, en daardoor ook de manier van werken, snel verandert. De technologie creëert mogelijkheden om vanuit huis of vanuit een andere plek te werken. De manier van werken kan bovendien van dag tot dag veranderen. En over een jaar is die manier van werken zeker anders.

Wat de kern daarvan is, en waar ik parallellen zie met de redenen tot het in het leven roepen van een Head of Change, is dat zowel de hoeveelheid veranderingen toeneemt als de snelheid waarmee die veranderingen elkaar opvolgen.

Ik ben daarentegen van mening dat veranderingen niet gemanaged moeten worden op omvang en belangrijkheid van de verandering, maar op het doel van die verandering. De verandering is tenslotte niet een doel op zich. Het managen van die doelen is bij uitstek een aangelegenheid voor het directie- of bestuurdersteam van een organisatie; afhankelijk van hoe deze is georganiseerd. Waar zij mogelijk baat bij hebben - of wat voor hen goed is om in ogenschouw te nemen - is de impact van bepaalde doelen vanuit veranderperspectief en de impact daarvan op medewerkers.

Daarnaast denk ik dat een Head of Change als functie een oplossing is die sterk afhankelijk is van zowel de organisatiestructuur als ook het mandaat dat die functie heeft. Daarom is het in mijn ogen soms te makkelijk gedacht dat de complexiteit van de huidige manier van werken opgelost kan worden door het in het leven roepen van een Head of Change.

Idealiter wil je dat de veranderbereidheid, of het nou gaat om de (hybride) manier van werken of om andere veranderingen in de organisatie, in de vezels van je organisatie terechtkomt. En dat houdt in: bij leiderschapsteam en bij de medewerkers en in de structuren en de (werk)omgeving die hen daarin ondersteunt of motiveert. Dat lijkt me de uitdaging.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven