Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024
Het jaar is begonnen en dat betekent dat er nieuwe jaarplannen gemaakt worden. Anke van Eck van de Thuiswerk Academie zet in deze column 5 kritische vragen uit die helpen bij het maken van je huisvestingsjaarplan.
Eind 2023 viel mij iets op wanneer ik in gesprek was met bevlogen mensen die bezig zijn met het huisvestingsvak: werkzaam bij gebruiker / eigenaar, strategisch huisvestingsadviseur, architecten. Wij huisvestingsexperts zijn stiekem wel eens verliefd op de eigen projecten. Herkenbaar?
Huisvestingsplannen
Dat is ook logisch: de plaatjes zien er fantastisch uit, en de werkvloer met de nieuwste (hopelijk ook duurzame) meubels shinen ons toe. Maar eigenlijk zijn jouw collega’s, de medewerkers van het bedrijf, de allerbelangrijkste ‘assets’. Dus de belangrijkste vraag die we dienen te stellen bij huisvestingsplannen, en die wordt nog weleens vergeten vanwege onze verliefdheid, is: is dit allemaal écht nodig? Of zijn we onbewust aan het overproduceren? Omdat we denken dat met een gloednieuw werkplekconcept en interieur de medewerkers wel terug naar kantoor komen. Want ja, dat willen veel managers (de interne klant) graag.
Duurzame inzetbaarheid
Dat zette mij aan het denken. Want dit is allesbehalve duurzaam. Niet voor de financiële positie van het bedrijf. Niet voor Moeder Aarde. Bovendien is duurzame inzetbaarheid van de waardevolle medewerkers het cruciaalst. En dat is toch waar huisvesting voor bedoeld is: het faciliteren van mensen en hun werkprocessen.
Het hybride werken, ofwel werken op kantoor én thuis (liever nog in en om het hele huis), is een belangrijke bijdrage om de spaarzame tijd en energie van medewerkers juist in te zetten. Dus wees kritisch op de prachtige huisvestingsplannen is mijn uitnodiging aan jou.
Employee-Experience Expert Heleen Mes publiceerde eind 2023 een vijftal kritische vragen om het EX-jaarplan te checken. Aangezien huisvesting een middel is om de medewerkers te faciliteren en hun dagelijkse werkbeleving te optimaliseren heb ik deze vragen als inspiratie gebruikt en deze specifiek gemaakt voor het checken van het jaarplan voor het huisvestingsteam.
5 kritische vragen
Hierbij 5 vragen om te checken of je op de goede weg bent om de ‘best workplace’ te faciliteren voor jouw organisatie:
1. Welke producten en diensten van jouw team dragen het meest bij aan de ideale werkomgeving (op álle locaties) van jullie medewerkers? Hoe ga je hier in 2024 in investeren?
2. Welk deel van tijd besteed je aan innovatie en verbeteringen die bijdragen aan een optimale hybride werkweek op teamniveau? Is dat een goede verhouding vergeleken met de totale activiteiten?
3. Hoe kun je medewerkers in 2024 meer betrekken bij het innoveren van de fysieke werkomgeving, optimaal werken op álle werkplekken en locaties? TIP: denk aan de Bytes en Behaviour (beiden cruciaal voor het succes van de Bricks).
4. Welke producten en diensten biedt jouw team in 2024 aan om het werk beter of anders te organiseren, zodat personeelstekort niet leidt tot te hoge werkdruk van medewerkers?
5. Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun productiviteit en creativiteit (op een duurzame manier)?
BONUS: Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun betrokkenheid binnen het team en de organisatie in zijn of haar geheel? En val dan ajb niet in de valkuil dit enkel te faciliteren op het kantoor, er is zoveel meer mogelijk, ook online.
Meer artikelen van ThuiswerkAcademie
Column: Nog maar 80 uur per week naar werk?
zondag 3 december
Een opvallende ontwikkeling: Medewerkers van JP Morgan gaan nog 'maar' 80 uur per week naar werk. Nick Lettink, Directeur ...
Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit
zondag 3 december
Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...