Tien tips voor een veilige werkomgeving in de 1,5 meter samenleving
Hoe richt je een veilige werkomgeving in in de 1,5 meter samenleving? Smart WorkPlace partner Profile Project zet tien tips op een rij.
Tip 1: Een veilige entree
Het begint al bij de entree. Denk hierbij aan het communiceren van de regels, het plaatsen van desinfectie dispensers, duidelijke signing op de vloer en een scherm op de balie.
Tip 2: Afstand tussen de werkplekken
Medewerkers moeten op gepaste afstand het werk kunnen uitvoeren. Uiteraard is het belangrijk dat er voldoende afstand is tussen de werkplekken. Maar ook door het creëren van looproutes voorkom je dat iedereen kriskras door het kantoor loopt.
Tip 3: Verwijder stoelen uit vergaderruimtes
Ook de vergaderplek zal opnieuw ingericht moeten worden. Door alvast enkele stoelen te verwijderen zorg je voor voldoende afstand. Daarnaast kun je een looprichting aangeven om te voorkomen dat mensen tegen elkaar opbotsen.
Tip 4: Automatische sensoren
Maak gebruik van zoveel mogelijk automatische sensoren en apps voor de bediening van deuren, dispensers, kranen, etc.
Tip 5: Looproutes binnen kantoor
Pas eenrichtingsverkeer toe. Afhankelijk van de layout kan dit met de klok mee of tegen de klok in zijn. Wijs trappenhuizen toe voor uitsluitend omhoog of omlaag verkeer. Bij smalle gangzones kunnen afscheidingen worden geplaatst zodat men veilig kan passeren.
Tip 6: Afwijkende kleuren ter indicatie
Plaatstapijttegels met een afwijkende kleur om afstand aan te geven. Bij LooseLay PVC kunnen eenvoudig planken worden gewisseld. Ook kunnen er vloerstickers worden aangebracht ter indicatie.
Tip 7: Wijs vaste lockers toe
In plaats van algemene lockers is het beter om iedereen zijn of haar eigen locker toe te wijzen. Gebruik ook zoveel mogelijk lockers voor medewerkers in plaats van een algemene garderobe.
Tip 8: Gebruik je eigen toetsenbord en muis
Probeer zoveel mogelijk vaste werkplekken toe te wijzen zodat alle werknemers hun eigen toetsenbord en muis gebruiken.
Tip 9: Clean desk policy
Plaats op diverse plekken middelen om de werkplekken schoon te maken. Hanteer een clean desk policy voor het einde van de dag. Voor flexplekken kan men gebruik maken van een onderlegger.
Tip 10: Ploegendienst en ruimere openingstijden
Door de openingstijden te verruimen kunnen meer medewerkers gebruik maken van het kantoor. Denk ook na over welke afdelingen op welke dagen op kantoor mogen komen.
Bekijk hier alle tips in een handig overzicht met plattegrond.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...