Reistijd wordt werktijd in trein van de toekomst
Werken in de trein wordt een stuk aantrekkelijker, als het aan NS, architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen ligt.
Deze partijen hebben vorige week het treininterieur van de toekomst gepresenteerd tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. Tijdens Dutch Design Week van 20 tot en met 28 oktober 2018 in Eindhoven kan iedereen op het Ketelhuisplein, het nieuwe ontwerp zelf ervaren. Daarbij zal de bezoekers op meerdere manieren om feedback worden gevraagd, wat weer meegenomen wordt in verdere ontwikkeling van het nieuwe concept.
Werktijd
NS brengt op een gemiddelde werkdag 1,2 miljoen reizigers naar hun bestemming en dat worden er ieder jaar meer. Om ook in de toekomst Nederland goed bereikbaar te houden voor iedereen, denkt NS samen met andere partijen voortdurend vooruit hoe de reis beter en prettiger kan. “Deze trein van de toekomst maakt dat je meer uit je dag kunt halen doordat je bijvoorbeeld ongestoord kunt werken. Reistijd wordt op die manier werktijd, zegt Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van NS.
Wensen
Het nieuwe treininterieur is volledig gebaseerd op wensen van reizigers. Samen met Mecanoo en Gispen onderzocht NS waar reizigers in de trein behoefte aan hebben. Reizigers benoemen zes categorieën van activiteiten die ze graag in de trein willen doen. Zo zijn er activiteiten waar concentratie voor nodig is, als werken en studeren of juist ontspannende activiteiten, zoals lezen, film kijken of een spelletje doen. Daarnaast heeft ook een groep reizigers behoefte aan sociale activiteiten zoals bellen en gezellig samen reizen en bijpraten. Op basis van deze drie clusters van reizigersbehoeften zijn twaalf flexibele interieurmodules ontworpen.
Comfortabele verblijfsplek
Arne Lijbers, associate architect bij Mecanoo: “De trein van de toekomst wordt een dynamische, open omgeving die allerlei activiteiten van reizigers mogelijk maakt. De trein is niet alleen een buis waarin je van A naar B reist. Het is een comfortabele verblijfsplek waar je je thuis voelt en de diverse activiteiten die reizigers graag doen in de trein mogelijk maakt.”
Toekomstbestendig
Het uitgangspunt van het ontwerp was om de trein te benaderen zoals een interieur in een gebouw, geen huls gevuld met stoelen maar een totaalconcept. Door een modulair grid toe te passen wordt iedere centimeter benut en passen de modules als bouwstenen in de trein. Sarah Schiffer, product en concept manager bij Gispen vertelt: “De modules zijn geschikt voor elk type trein en kunnen in een treinstel gecombineerd worden, zodat elke reiziger meer plek in de spits heeft en buiten de spits een plek naar wens kan vinden. Door op een modulaire en circulaire manier te ontwerpen is dit concept tijdloos en universeel inzetbaar.
Bron: Gispen
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...