Vier trends voor het herstellen van de planeet
Het is tijd voor verandering om een gezondere planeet voor iedereen te creëren. Dat betoogt Jon Khoo van Smart WorkPlace partner Interface in een blog waarin hij vier trends voor groen herstel signaleert.
1 Bescherming van de natuur staat centraal
In een recent interview met Greenbiz legde voormalig CEO van Unilever Paul Polman het belang van een beknopte bescherming van de natuur uit: “COVID-19 heeft duidelijk gemaakt dat er geen gezonde mensen kunnen zijn op een ongezonde planeet".
Voor een groen herstel moeten we ervoor zorgen dat we de natuur respecteren, ons ermee verbinden en ervan leren. Op onze podcast Designing With Climate In Mind benadrukte designer Oliver Heath dat we moeten erkennen dat “we niet boven de natuur staan, maar we maken er absoluut deel van uit“.
2 Koolstof- en koolstofemissies zijn een uitdaging, maar ook een kans
De opwarming van de aarde is veroorzaakt doordat de mensheid de koolstofcyclus van de natuurlijke wereld uit evenwicht heeft gebracht. Door industriële ontwikkelingen ontstond er een teveel aan kooldioxide in de atmosfeer en het broeikasgas dat hierdoor ontstond heeft onze planeet opgewarmd. Het bewijs hiervan is dat sinds 2005 de negen warmste jaren ooit hebben plaatsgevonden. Zo was 2019 was het op twee na warmste jaar ooit.
Om dit te veranderen moeten we de koolstofcyclus herstellen, door te voorkomen dat overtollige koolstofemissies onze atmosfeer binnendringen én manieren te vinden om deze koolstofemissies te verwijderen. Voor een fabrikant moet de focus liggen op de koolstof die is opgenomen in de producten en supply chain. Zo is Interface transparant over de ecologische voetafdruk van onze producten en verstrekken we deze cijfers via milieuproductverklaringen. We zien dat andere sectoren deze benadering ook zijn gaan hanteren, zoals dat Unilever onlangs heeft aangekondigd dat het ernaar streeft CO2-voetafdruklabels op zijn producten te plakken.
3 Bedrijven die het initiatief voor groen herstel nemen
In juli kondigde Apple aan om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te willen zijn met betrekking tot activiteiten, keten en producten. Ook Microsoft heeft gezegd in 2040 koolstofnegatief te willen zijn. Amazon, Sky en de lancering van de Transform to Net Zero-groep geven dezelfde intenties af.
Wat opvalt is dat de ambities groter worden en dat fabrikanten beseffen dat de ecologische voetafdruk verder gaat dan alleen je energie, producten en diensten.
4 Groen herstel als inclusief herstel
Paul Polman heeft onlangs verteld hoe “bedrijven niet kunnen slagen in samenlevingen die falen”. Er is een groeiende behoefte aan een groen herstel om inclusief, rechtvaardig en veerkrachtig te zijn. De Black Lives Matter-beweging, die volgde op de brute moord op George Floyd, heeft veel individuen en bedrijven ertoe gezet de diversiteit en inclusiviteit opnieuw te evalueren en vooruitgang op het gebied van gender, LGBTIQ en rechten voor gehandicapten na te streven. Daarnaast zijn er veel oproepen voor herstelplannen die armoede bestrijden en de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling omarmen. Eco-innovator en auteur, Mark Shayler, protesteerde over de mogelijkheid voor een mentaliteitsverandering en een meer onderling verbonden aanpak in een recente podcast.
Het is tijd voor verandering om een gezondere planeet voor iedereen te creëren.
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...