Community, de nieuwe waarde-creator van vastgoed
De nieuwe waardecreatie van vastgoed vindt plaats door de gebruiker. De gebruiker beoordeelt en geeft reviews. De gebruiker deelt en de gebruiker is de weg naar succes en wordt daarmee de belangrijkste waardecreator.
door Harold Coenders
Lifestyle vormt de sleutel tot de consument en vereist dat de vastgoed wereld een mindshift maakt van business-to-business denken naar consumentendenken. Je ziet het al heel sterk bij exploitatiegericht vastgoed, zoals voor hotels en retail. Kiest de consument er wel of niet voor om hier te overnachten of iets te kopen? Deze keuze bepaalt direct de waarde van het vastgoed. Nu volgt de kantorenmarkt deze shift naar de consument die de waarde bepaalt.
Onderscheidende factor
Jarenlang werd werkruimte aangeboden met de locatie als enige onderscheidende factor. De vastgoedcrisis veranderde dit en leverde twee onverwachte winnaars op: aanbieders van full-service kantoren en aanbieders van flexibele kantoorruimte voor startende bedrijven. Full-service kantoren zijn nieuwe kantoorconcepten zoals Spaces, Frame, HNK en Tribes die in de laatste drie jaar een stormachtige groei hebben doorgemaakt. Hier draait het niet om kwaliteitsverschillen van de werkplek, maar om verschillen in uitstraling, werkstijl en de aanwezige community.
Start-ups
Dit verschil in lifestyle is nog duidelijker in gebouwen die zijn gericht op start-ups. Het Schieblock in Rotterdam en het gebouw B. Amsterdam bieden een minimale gebouwkwaliteit, maar wel een maximaal aanbod aan community en lifestyle. We kunnen hieruit twee belangrijke lessen trekken. Het kantoor is een merk geworden en een succesvol kantoor is niet alleen een plek om te werken, maar een community waar je bij wilt horen.
Wensen
Wat willen mijn huurders? Welke faciliteiten moeten we bieden? Met welke diensten kunnen we de huurders ontzorgen? Vragen die de afgelopen jaren steeds vaker door vastgoedeigenaren en vastgoedmanagers zijn gesteld. De crisis heeft vastgoedeigenaren gedwongen zich in de wensen van kantoorgebruikers te verdiepen. De markt waarin huurders het steeds meer voor het zeggen hebben is een typische business-to-business markt waarin vastgoedaanbieders in gesprek gaan met vastgoedmanagers en facility managers. De stap die nu gezet moet worden is de transformatie naar een business-to-consumer benadering. Dit betekent een focus op de wensen van de consument die op kantoor werkt (zoals gemak, beleving en kwaliteit) in plaats van alleen de organisatie (zoals efficiëntie en effectiviteit).
Smart WorkPlace-Expert Harold Coenders
Sociale laag
Een kantoor genereert waarde als het over een eigen community beschikt; de community als geheel van consumenten met dezelfde wensen ten aanzien van hun werkplek. Deze community bepaalt de sfeer en daarmee de bezettingsgraad van het kantoor en dus ook de waarde zoals bij hotels en bij winkels. Het nieuwe kantoor verhoogt de medewerkersbetrokkenheid binnen de werkomgeving en vormt de sociale laag binnen het vastgoed. De sociale laag die waarde toevoegt aan de locatie en het vastgoed.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...