Positieve leer- en werkomgeving bij Avans Hogeschool

Positieve leer- en werkomgeving bij Avans Hogeschool

Hoe ontwerp je een positieve ruimte waar studenten en docenten in kunnen floreren? Dit was de belangrijkste vraag bij het inrichten van de gemoderniseerde campus van Avans Hogeschool in Den Bosch.

Het middelpunt van de ruimte wordt gevormd door Xplora, een indrukwekkende open multimedia-ruimte waar dagelijks circa 1500 studenten leren, studeren en samenwerken. Ernest Pieters van Rienks Architecten gaf leiding aan het ontwerpproces. “Als je een werkomgeving voor zoveel verschillende gebruikers maakt - in dit geval studenten, medewerkers en bezoekers - moet je de beheersbaarheid goed in de gaten houden. Daarom kozen we voor een gemakkelijk toegankelijke plek met meer dan genoeg ruimte,” vertelt Pieters.

Flexibiliteit

Pieters: “We hebben Xplora in aparte zones opgedeeld, ieder met een eigen functie. De eerste is het drukst, daarachter komt een zone met murmelend achtergrondgeluid en de laatste is een stiltezone. Deze overgang van hard naar zacht geeft studenten flexibiliteit, waarbij ze uit diverse soorten werkruimten kunnen kiezen.”

Stadscentrum

Qua structuur lijkt Xplora op een stadscentrum. In een Europese stad, zoals Amsterdam of Den Bosch, bestaat het stadscentrum uit een opeenvolging van pleinen, straten en bijzondere gebouwen, die de bezoeker structuur bieden. De stad biedt herkenningspunten, zodat mensen weten waar ze zijn en waar ze heen willen. Dit concept is vertaald naar de leer- en werkomgeving van Xplora door middel van direct herkenbare hoofdwegen, pleinen en herkenningspunten die de oriëntatie ondersteunen.

Extra uitdaging

Eén van de grootste uitdagingen bij dit ontwerp was ervoor te zorgen dat Xplora intensief gebruikt zou worden. De student van tegenwoordig kan overal over het internet beschikken en houdt dagelijks contact met de buitenwereld via allerlei apparaten. Ze moeten dus wel een goede reden hebben om naar een speciale leer- en werkomgeving toe te gaan.

Moeite waard

Xplora moet dus echt de moeite waard worden om te bezoeken, en iets bieden dat je thuis niet hebt. “Xplora moet een positieve ruimte zijn, die het hele spectrum van de zintuigen van de student stimuleert,” legt Pieters uit, “de stemming, de sfeer, het uitzicht, de vormgeving en de indeling van het interieur, de faciliteiten – alles moet bijdragen aan een positief gevoel. En de ruimte moet interactie mogelijk maken, daarom zijn zonering en structuur zo belangrijk in het ontwerp van Xplora.”

Pergola's als minilokaal

De pergola's zijn bijvoorbeeld plekken waar interactie plaatsvindt en creativiteit wordt bevorderd. Ze bieden een soort minilokaal of podium waar groepen studenten samen kunnen werken, werkstukken presenteren, commentaar op elkaars werk kunnen geven en ideeën kunnen uitwisselen, zodat ze elkaar stimuleren. Dit is een fraai voorbeeld van een positieve ruimte.

Moderne werkomgeving voor docenten

De docenten van de Avans Hogeschool hebben ook veel profijt van de nieuwe en verbeterde campus. “De tijd van traditionele klassikale lessen waarbij de leraar voor de studenten staat, ligt achter ons,” vertelt Pieters. “In het huidige leerplan van Avans komt het klassieke lesgeven nog wel voor, maar we zien de docent ook meer een coach worden. Die rol als coach komt goed tot zijn recht in een dynamische, flexibele werkomgeving als Xplora.”

Lees hier meer over Xplora.

Bron: Interface

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven