Daimler en BMW gaan samenwerken bij de ontwikkeling van autonoom rijden
Daimler en BMW willen uiterlijk in 2025 een voertuig beschikbaar hebben dat in bepaalde gebieden volledig geautomatiseerd kan rijden.
De gezamenlijke ontwikkeling moet door middel van een modulaire architectuur meerdere automatiseringsstappen tot niveau 4 omvatten, waarbij de technologie van niveau 3 en 4 zowel in Europa als in de VS en China geautomatiseerd rijden op snelwegen mogelijk gaat maken.
De niveaus
Niveau 3 betekent: Op relatief eenvoudige trajecten (snelwegen en bekend, gedetailleerd in kaart gebracht gebied) kan de bestuurder zijn aandacht elders verleggen. Vandaar wordt level 3 ook wel eyes off genoemd. In complexere situaties is de bestuurder echter zelf in charge.
Niveau 4 betekent: Vanaf dit level mag een auto volledig autonoom heten. Alle veiligheidsbepalende functies worden tijdens de volledige rit bediend door de elektronica. Alleen onder extreme omstandigheden, zoals zeer slecht weer en/of wegdek, moet de mens nog ingrijpen.
Toelichting
Ola Källenius, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor concernonderzoek en Mercedes-Benz Cars-ontwikkeling: “Autonoom rijden is voor ons een van de meest revolutionaire trends waaraan we in het gehele Daimler-concern intensief werken. Omdat veiligheid bij Daimler zoals altijd topprioriteit is, streven we – in samenwerking met de juiste partners – niet naar individuele eilandoplossingen, maar naar een betrouwbaar totaalsysteem dat we veilig op de weg kunnen brengen.”
Klaus Fröhlich, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling vult aan: “We zetten in op langdurige samenwerkingsverbanden, om de industrialisering van het autonoom rijden te realiseren met behulp van een flexibel, modulair en niet-exclusief platform.”
Langdurige samenwerking
De twee partijen gaan een langdurige samenwerking aan en willen in de toekomst ook de stap zetten naar het hoogste niveau, 5. Op dit allerhoogste level, ook mind off genaamd, is de auto onder alle omstandigheden net zo capabel of zelfs bekwamer dan de mens. Dit is het niveau waarop je de hele rit achterstevoren gezeten je krantje kunt lezen, een film kunt kijken of zelfs kunt slapen.
Beide partijen gaan onderzoeken of ze ook andere technologiebedrijven en automotive industrieën bij hun samenwerking kunnen betrekken.
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...