Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza
Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering? Smart WorkPlace partner SUB – Sustainable Boost legt in een whitepaper uit hoe je een verantwoorde pizza samenstelt.
Hét duurzaamheidsvraagstuk ‘Waar moet ik beginnen?’
Veel directeuren & (facilitaire/inkoop) managers met duurzaamheidsambities zoeken een startpunt om tot concrete maatregelen en plannen te komen. Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering. Jeroen Zonneveld van SUB – Sustainable Boost deelt in een whitepaper negen principes voor een duurzame bedrijfsvoering vol impact, kennis en ervaring en gaat dieper in op de ingrediënten van een verantwoorde pizza.
Ingrediënt 1: Toon Leiderschap
Zichtbaarheid, menselijkheid en het hebben van visie zijn belangrijk voor goed leiderschap.
- Welke duurzame boodschap wil je als organisatie uitdragen?
- Ondersteunt het topmanagement duurzame ontwikkeling en ziet het de meerwaarde ervan?
- Zijn medewerkers op de werkvloer vanaf het begin (actief) betrokken bij de duurzaamheidsambities?
- Hoe geloofwaardig en betrouwbaar ben je als organisatie? Handel je naar wat je zegt en waar je voor staat?
Gebruik hiervoor een Manifest.
Ingrediënt 2: Bepaal duurzaamheidsambities
Droom groot en zorg voor ambitieuze, inspirerende doelen.
- Waar wil je als organisatie naar toe groeien op duurzaamheid?
- Wat zijn relevante maatschappelijke vraagstukken voor jouw organisatie, wat is precies het probleem en hoe kan je hier aan bijdragen?
- Komen de doelen voor uit de visie en identiteit van jouw organisatie?
- Welke focus Sustainable Development Goals (SDG’s) passen bij de kernwaarden van je organisatie?
- Sluiten de doelen aan bij de verwachtingen van je stakeholders?
- Welke impact wil je over een periode van 4 à 5 jaar bereikt hebben?
- Is de strategische visie en koers op duurzaamheid geformuleerd?
Gebruik hiervoor een Sustainable Statement.
Ingrediënt 3: Maak een actieplan en start
Een doel zonder een plan is alleen maar een wens.
- Zijn alle doelen vertaald naar concrete maatregelen en acties?
- Hoe ziet de planning eruit per activiteit of cluster activiteiten?
- Dragen de plannen bij aan één of meer van de SDG’s?
- Is er bij het opstellen van het actieplan gewerkt aan draagvlak?
- Zijn alle acties en maatregelen concreet omschreven, geprioriteerd en gekoppeld aan een tijdspad en een actiehouder.
- Wat is de doorlooptijd van het actieplan?
Gebruik hiervoor een SUB Barometer.
Ingrediënt 4: Maak een (nul)meting
Weet waar je staat op het gebied van duurzaamheid.
- Wat is de scope van je (nul)meting?
- Op welke duurzaamheidsaspecten wil je je richten?
- Aan de hand van welke indicatoren ga je meten en rapporteren?
- Kan je de prestatie-indicatoren benchmarken met andere kengetallen?
- Door wie wordt de (nul)meting uitgevoerd?
Gebruik hiervoor een Sustainable Footprint.
Ingrediënt 5: Betrek de gehele organisatie
Motiveer je medewerkers door ze te enthousiasmeren voor duurzaamheid.
- Zijn medewerkers continue geïnformeerd over de voortgang?
- Is er geïnvesteerd in bewustwording, kennis en vaardigheden?
- Is een kerngroep vanuit de organisatie vanaf het begin betrokken bij het uitdragen en concretiseren van duurzaamheidsambities?
- Hoe betrek je medewerkers (actief) bij het veranderingsproces?
- Op welke wijze nodig je medewerkers uit om zelf met ideeën te komen?
- Met welke middelen maak je zowel binnen als buiten je organisatie periodiek behaalde resultaten zichtbaar?
Gebruik hiervoor een SDG-Masterclass.
Ingrediënt 6: Zoek de dialoog met stakeholders
Alleen ga je snel, samen kom je verder.
- Zijn interne en externe stakeholders bekend met de duurzame doelen?
- Zijn de stakeholders bekend die met elkaar SDG-impact kunnen vergroten?
- Is de dialoog gezocht met stakeholders om: bewustwording, kennisdeling, ketensamenwerking en ontstaan van partnerschappen te stimuleren?
- Hoe creëer je SDG-impact en win-win situaties voor alle stakeholders?
Gebruik hiervoor Dialoogsessies.
Ingrediënt 7: Formuleer concrete doelen
Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.
- Zijn concrete doelen geformuleerd voor de impact die je over 4 à 5 jaar wilt bereiken? En is voor ieder doel de koppeling gemaakt met de SDG’s?
- Is bepaalt hoe je communiceert over je bijdrage aan deze maatschappelijke uitdagingen? En hoe je dit SMART, geloofwaardig en transparant doet?
- Bepaal met welke middelen periodiek de voortgang inzichtelijk gemaakt?
Gebruik hiervoor een SUB-Dashboard.
Ingrediënt 8: Communiceer duurzame bedrijfsvoering
Versterk je imago, door je maatschappelijke betekenis tot leven te brengen.
- Hoe zorg je voor bekendheid voor je duurzame prestaties?
- Hoe werf je deelnemers/klanten/ambassadeurs om SDG-impact te vergroten?
- Wat is het aansprekende verhaal dat inspireert, verbind en je imago versterkt?
- Hoe ga je communiceren om je beoogde doelgroepen te bereiken?
- Hoe voorkom je beschuldigingen van ‘green washing’?
Gebruik hiervoor Verslagleggingen.
Ingrediënt 9: Monitor en evalueer de resultaten
Op weg naar een excellente bedrijfsvoering vol impact.
- Hoe wordt toezicht gehouden op de kwaliteit van de uitvoering?
- Hoe wordt de evaluatie uitgevoerd en de impact gemeten? Met welke methode?
- Door wie wordt de evaluatie uitgevoerd?
- Op welke wijze richt jouw organisatie een leerproces in?
- Hoe ziet de verantwoording van resultaten naar derden eruit?
Gebruik hiervoor een Sustainable Paspoort.
De whitepaper is hier te downloaden.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
De top 5 best gelezen artikelen van 2024
zaterdag 23 december
De meest gelezen artikelen van 2024 zijn bekend! Benieuwd naar welke artikelen je dit jaar niet mocht missen? Bekijk ze ...